Algemeen nieuws

Bisschop zegent kruis en klokken voor kerk Hoogmade

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 07 maart 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

De herbouw van de Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk in Hoogmade is bijna voltooid

Op dinsdagochtend 5 maart heeft bisschop Van den Hende in Hoogmade het kruis en de nieuwe klokken gezegend voor de Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk. Op 4 november 2019 raakte de kerk zwaar beschadigd door brand. Inmiddels is de herbouw bijna gereed. Op 7 juli is de kerkwijding voorzien.

Zo’n honderd mensen verzamelen zich op deze ochtend in maart voor de liturgische plechtigheid. Pastoraal werker Marjo Hoogenbosch vertelt over de herkomst van de klokken. De grote klok komt uit een katholieke kerk in Utrecht die aan de eredienst is onttrokken. De twee kleinere klokken komen uit protestantse kerken in Houten.

Vrijwilligers en ook kinderen die even weg mochten van school verzamelen zich voor de kerk. Daar heeft een hijskraan de drie klokken van een vrachtwagen geladen. Op een kleine aanhangwagen ligt een groot kruis dat bestemd is voor de spits van de toren. Bisschop Van den Hende vertelt over de betekenis van het kruis en van de klokken. Naast hem staat pastoor Glas.

“Het grote kruis dat we zegenen is straks op de torenspits weer in het dorp en zelfs vanaf de snelweg te zien. Het verwijst naar Jezus Christus die voor ons gestorven is aan het kruis en daarna verrezen uit de dood. Jezus de levende Heer nodigt ons uit om in de Kerk samen te komen in geloof. De klokken die wij zegenen zullen hoog in de toren de uitnodiging verspreiden met hun heldere geluid”, zegt de bisschop. De bisschop vertelt de kleine kinderen dat de grote klok zwaarder is dan hun hele schoolklas samen.

Het Onze Vader wordt gebeden en vervolgens ook een Weesgegroet. Daarna zegent de bisschop het kruis en de klokken. Dat doet hij door deze te besprenkelen met wijwater en te bewieroken.

Het kruis wordt donderdag bovenop de toren geplaatst. Ook de klokken zullen al in de toren worden gehangen, maar ze zullen pas kunnen luiden als de elektriciteit is aangelegd. Daarom tilt de hijskraan na het zegenen de klokken één voor één een stukje omhoog, zodat achtereenvolgens de pastoor, een parochiaan en de pastoraal werker er een tik op kunnen geven met een hamer en iedereen al even kan horen hoe ze klinken.

De oude klokken worden meegenomen. Ze worden na de plechtigheden door de hijskraan op de vrachtwagen geladen. Ze zijn tijdens de brand naar beneden gevallen, niet meer te repareren en worden daarom omgesmolten.

(Bron: AD & Bisdom Rotterdam)

De nieuwe klokken

De nieuwe klokken komen uit kerken die aan de eredienst zijn onttrokken. De grootste klok komt uit de katholieke H. Hart kerk in Utrecht. Deze klok is aan Maria toegewijd. Erop staat de Latijnse tekst: “Maria est nomen meum” (Maria is mijn naam). Dit is mooi, omdat de kerk in Hoogmade is genoemd naar Maria (Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk).

De drie klokken hebben dezelfde toonhoogte als de oude klokken die door de brand verloren zijn gegaan. De grote Mariaklok weegt 856 kilo en is de basisklok. De andere klokken zijn kleiner (400 kilo en 185 kilo). Deze komen uit de Evangelisch Lutherse kerk en de Gereformeerde kerk in Houten. De drie klokken zijn van dezelfde maker en gegoten door klokkengieterij Petit & Fritsen. De grote Mariaklok in 1949. De twee kleinere klokken in 1968.