Algemeen nieuws

“Bisschoppen vroegen ook om gebed en materiële hulp”

Door: Rkkerk.nl & Bisdom Rotterdam maandag 13 februari 2023

Bisschop Van den Hende tijdens de continentale bijeenkomst in Praag. (Foto: CCEE)

Bisschop Van den Hende blikt terug op de continentale vergadering voor de bisschoppensynode over synodaliteit

Bisschop Van den Hende was van 5 tot en met 11 februari in Praag voor de continentale vergadering die werd gehouden vanwege de bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’. In een interview op rkkerk.nl blikt de bisschop terug op deze week. De bisschop was als voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie samen met nog drie Nederlandse afgevaardigden in Praag.

Op donderdag 9 februari werd het eerste deel afgesloten van de Europese vergadering in Praag. Van 6 tot en met 9 februari waren er gesprekken, ontmoetingen en presentaties van alle delegaties. Op basis van de presentaties en gespreksverslagen werd op die donderdag een concept versie van het Slotdocument gepresenteerd en kon daarop vanuit de zaal gereageerd worden. Een commissie werkt verder aan de tekst in het licht van de bemerkingen en de input van deze dagen.

Daarna volgden op 10 en 11 februari nog twee dagen van gesprek en ontmoeting van de bisschoppen (voorzitters van de Europese bisschoppenconferenties). “De bisschoppen spraken deze vrijdag en zaterdag over de inhoud van de bijeenkomst van maandag tot donderdag”, vertelt de bisschop. “Dat gebeurde in de groep bisschoppen als geheel en ook in taalgroepen. Hierin kwam tot uitdrukking dat de bisschoppen in de gemeenschap van de Kerk ook een eigen verantwoordelijkheid hebben als opvolgers van de apostelen.”

“De bisschoppen deelden ook hun zorgen over de oorlog en strijd in Oekraïne en de gevolgen van de aardbeving in Turkije en Syrië.”

Het wachten is nu op de eindtekst van de continentale fase. Bisschop Van den Hende: “Ik verwacht dat tevens het opnieuw bestuderen van het Tweede Vaticaans Concilie, met name het document over de Kerk, ‘Lumen Gentium’, hard nodig is om het begrip synodaliteit beter te kunnen begrijpen en te verbinden met de identiteit van de Kerk, die geroepen is om in verbondenheid met Christus het evangelie te beleven en te verspreiden, met de inzet van alle geledingen van de Kerk.”

“Ook hebben de bisschoppen opnieuw hun zorgen gedeeld over de oorlog en strijd in Oekraïne en de gevolgen van de aardbeving in Turkije en Syrië. Deze thema’s kwamen heel indringend naar voren omdat een aantal bisschoppen en hun delegaties juist uit deze gebieden afkomstig zijn en wonen en leven temidden van deze grote problemen. Gevraagd werd om (voortgaand) gebed en materiële hulp. Ook dat was een directe uiting van het gegeven dat verschillende delen van de Kerk met elkaar verbonden zijn en samen op weg zijn als het Volk van God.”

Logo bisschoppensynode “Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio”