Algemeen nieuws

Bisschoppenconferentie bij Nationale Holocaust Herdenking

Door: Rkkerk.nl dinsdag 28 januari 2020

Foto: Rkkerk.nl

Indrukwekkende bijeenkomst en ontmoeting bij het Spiegelmonument “Nooit meer Auschwitz”

Op zondag 26 januari nam Mgr. Woorts namens de Bisschoppenconferentie deel aan de Nationale Holocaust Herdenking 2020 bij het Spiegelmonument “Nooit meer Auschwitz” in het Wertheimpark in Amsterdam. Voorafgaand aan de herdenking vond een Stille Tocht plaats van het Stadhuis van Amsterdam naar het Wertheimpark.

Naast Mgr. Woorts, die bisschop-referent is voor Kerk en Jodendom, namen ook Suzan Daalmans, secretaris-generaal van de Bisschoppenconferentie, en Tineke de Lange, beleidsadviseur van de Bisschoppenconferentie op het gebied van het jodendom, deel aan de Stille Tocht en de herdenking.

Na de herdenking, die door de NOS live werd uitgezonden, volgde een defilé langs het Spiegelmonument. Na afloop van deze indrukwekkende bijeenkomst waren Mgr. Woorts en mw. Daalmans uitgenodigd voor een lunch met onder anderen overlevenden van Auschwitz. Mgr. Woorts sprak met verschillenden van hen, zowel Joden als Roma. De vele Roma en Sinti die zijn vermoord of die het hebben overleefd waren of zijn veelal katholiek.