Algemeen nieuws

Boodschap paus Franciscus voor de Werelddag van de Migrant en de Vluchteling

Door: Rkkerk.nl vrijdag 19 juni 2020

Foto: Gerd Altmann via Pixabay

De coronapandemie heeft de zorgen voor kwetsbare vluchtelingen en migranten in hun onzekere situaties nog vergroot

Op zondag 27 september viert de R.-K. Kerk de Werelddag van de Migrant en de Vluchteling. De boodschap van paus Franciscus voor deze dag is nu beschikbaar in de Nederlandse vertaling. Ook voor de Wereldvluchtelingendag van de VN op 20 juni is de boodschap van de paus relevant.

“Wanneer men het heeft over migranten en ontheemden blijft men te vaak steken bij cijfers. Maar het gaat niet om cijfers, het gaat om personen”, schrijft paus Franciscus. Hij legt in zijn boodschap een link naar de coronapandemie, die de zorgen voor kwetsbare vluchtelingen en migranten in hun onzekere situaties nog heeft vergroot. De paus pleit voor begrip voor hun geschiedenis en situatie: “De onzekerheid die wij lijdend hebben ervaren ten gevolge van de pandemie, [is] een constante in het leven van de ontheemden."

De paus roept verder op tot luisteren, delen, ondersteunen en om samen met migranten en vluchtelingen het Rijk van God op te bouwen. “Dit is niet de tijd van egoïsme, omdat de uitdaging waarvoor wij staan, ons allen verenigt en geen onderscheid tussen mensen maakt.”