Algemeen nieuws

Brief van de bisschop: Op weg in het licht van Pasen ten tijde van het coronavirus

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 19 maart 2020

Foto: Ramon Mangold

Over de voortgang van liturgie en gebed, van diaconie en naastenliefde en van gemeenschapszin

Bisschop Van den Hende heeft een brief geschreven aan alle priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers die werkzaam zijn in de parochies en instellingen in het bisdom Rotterdam. Nu duidelijk is geworden dat op Palmzondag, tijdens het Paastriduum en op de zondag van Pasen geen publieke liturgische vieringen kunnen plaatsvinden, richt de bisschop zich tot degenen die werkzaam zijn in het pastoraat ten dienste van de vele mensen die in de parochies en instellingen wonen en verblijven.

De brief is verzonden op het hoogfeest van Sint Jozef, die de patroonheilige is van de Kerk. Bisschop Van den Hende: “In geloof en op zijn voorspraak, weet ik mij met u in alle omstandigheden gesteund door de hand van de Heer (cf psalm 118, 16-17).”

“Het moeilijke gegeven dat vanwege het coronavirus in de komende weken geen publieke liturgische vieringen plaatsvinden, wil niet zeggen dat wij als Kerk ophouden met de liturgie of ons bidden kunnen opschorten. Het Tweede Vaticaans Concilie onderstreept immers dat de liturgie ‘het hoogtepunt is waarnaar de Kerk in al haar handelen streeft en tevens de bron waaruit al haar kracht voortkomt’ en dat het eucharistisch offer ‘bron en hoogtepunt is van heel het christelijk leven’.”

De bisschop schrijft daarom over de voortgang van liturgie en gebed en de daarmee verbonden voortgang van diaconie en naastenliefde en voortgang van gemeenschapszin. “Op weg in het licht van Pasen nodig ik u allen uit om met mij te bidden voor de Kerk als netwerk van liefde, teneinde in deze zware periode van het coronavirus, in Christus’ naam te kunnen bouwen aan zijn beschaving van liefde, in verbondenheid met alle mensen van goede wil. Daarbij horen bidden en werken bij elkaar”, aldus de bisschop. “Gesterkt door het gebed en de heilige eucharistie, kunnen wij onze gaven en talenten beschikbaar stellen voor de zending die de verrezen Heer aan zijn Kerk heeft toevertrouwd, in de overtuiging dat de dienst van de naastenliefde een bijzondere vorm van evangelisatie is.”