Algemeen nieuws

Collecte en giften ten tijde van de corona-pandemie

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 07 mei 2020

In januari kon de actie Kerkbalans nog worden gehouden. (Foto: Peter van Mulken)

Een gezonde financiële basis is nodig om gestalte te kunnen blijven geven aan de opdracht van de Kerk

Door de maatregelen vanwege het coronavirus moesten alle publieke liturgische plechtigheden worden opgeschort. Daardoor kunnen deze periode ook de gebruikelijke collectes niet worden gehouden. Verschillende parochies vragen daarom via hun website en in livestreams aandacht voor een gift aan de parochie en deelname aan de collecte.

In een brief aan parochiebesturen en pastorale teams schrijft algemeen econoom John Bakker: “We merken dat de bereidheid om te geven bij parochianen groot is. Parochianen begrijpen dat de Kerk ook in deze tijd financiële steun nodig heeft. Veel parochianen zullen zelf ook geraakt worden door de economische gevolgen van de corona-pandemie. Daarom is het van belang om als Kerk zorgvuldig te zijn waar het gaat om het vragen van een financiële bijdrage. Veel mensen hebben tijdens deze crisis financiële zorgen.”

Verschillende parochies in het bisdom hebben manieren gezocht en gevonden om op een passende wijze aandacht te vragen voor een financiële bijdrage van parochianen. “Het is goed dit te doen”, aldus John Bakker. “Een gezonde financiële basis is nodig om gestalte te kunnen blijven geven aan de drievoudige opdracht van de Kerk: de verkondiging van het woord, de viering van de sacramenten en het dienstwerk van de liefde. Zo kunnen we als Kerk van Rotterdam een netwerk van liefde zijn dat meebouwt aan een beschaving van liefde, in samenwerking met ieder mens van goede wil.”

De algemeen econoom vraagt de parochies om aandacht voor de collectes, giften en de actie Kerkbalans en hij wijst op de ondersteuning vanuit het bisdom door Ad Sosef van het Actie Kerkbalans Servicecentrum.

1. Collecte tijdens livestreams. Als de parochie nu eucharistievieringen livestreamt, kan het pastoraal team tijdens de collecte vragen om een bijdrage. Dat kan via de Givt-app, maar ook door te verwijzen naar de gegevens op de parochiewebsite.
  2. Collecte via Givt. Helaas moesten verschillende parochiebesturen de voorgenomen implementatie van de Givt-app ‘on hold’ zetten, omdat er op dit moment niet of zeer beperkt vergaderd wordt. Maar ook nu kunnen parochies overstappen op digitaal collecteren. Er zijn goede voorbeelden met bijvoorbeeld een gemiddelde donatie van omstreeks € 4.
  3. Website, nieuwsbrief en parochieblad. Parochies kunnen parochianen vragen om een gift in de digitale nieuwsbrief, via de website en het parochieblad.
  4. Kerkbalans. In januari konden gelukkig de actie Kerkbalans nog worden gehouden. De voortgang van de actie zou op dit moment gemonitord moeten worden en parochies kunnen denken aan een herinneringsbrief en aan een artikel in het parochieblad.