Algemeen nieuws

Collecteschema 2023 verzonden aan parochies

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 21 september 2022

Op veel plekken is er gelegenheid om ook digitaal bij te dragen aan de collecte. (Foto: Terje Sollie via Pexels. Bewerking: bisdom Rotterdam)

Concrete doelen waarvoor een bijdrage vanuit de Nederlandse kerkprovincie wordt gevraagd

Parochiebesturen in het bisdom Rotterdam hebben het collecteschema 2023 ontvangen, zoals dat op 13 september is vastgesteld door de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Het collecteschema schrijft een aantal concrete doelen voor waarvoor een bijdrage vanuit de Nederlandse kerkprovincie wordt gevraagd.

“Naast offerbereidheid voor de eigen parochiegemeenschap worden we geroepen om solidair te zijn met onze medechristenen elders in de wereld”, schrijft algemeen econoom John Bakker in de begeleidende brief aan de parochiebesturen.

“Collectes zijn belangrijk en moeten worden gezien als onderdeel van het totale financiële beleid van de parochie”, aldus de econoom. “Daarom moet de organisatie ervan ook op een goede wijze geschieden. Bijvoorbeeld door een goede aankondiging en het expliciet vermelden van het doel van de collecte en de opbrengst. Bovendien is het wenselijk dat parochianen, zoals op veel plekken inmiddels gebruikelijk is, de gelegenheid hebben om ook digitaal bij te dragen aan de collecte.”

Voor meer informatie over digitaal collecteren kunnen parochies in het bisdom contact opnemen met de heer Ad Sosef via het e-mailadres kerkbalans@bisdomrotterdam.nl.