Algemeen nieuws

Damianus Johannes Hendricus van Geest overleden

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 08 september 2022

Op 6 september bereikte het bisdom het bericht dat op 16 augustus is overleden de weleerwaarde heer Damianus Johannes Hendricus van Geest, priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 21 december 1931 te ‘s-Gravenhage en priester gewijd op 31 mei 1958.

Pastor Dick van Geest werd na zijn priesterwijding benoemd tot kapelaan in de parochie Onbevlekt Hart van Maria te Lisse (1959) en in de parochies O.L. Vrouw van Lourdes en HH. Martelaren van Gorcum te Rotterdam (1960). Op 17 augustus 1965 werd hij benoemd tot moderator en godsdienstleraar aan het Lodewijk Makeblijde college te Rijswijk en vanaf 14 november 1970 werd hij tevens benoemd tot priester-assistent van de parochie St. Benedictus te Rijswijk. Met ingang van 1 augustus 1985 werd hem uit deze functies eervol ontslag verleend en werd hij per diezelfde datum op voordracht van de staatssecretaris van Defensie benoemd tot rooms-katholieke geestelijk verzorger bij de Koninklijke landmacht en tot reserve legeraalmoezenier. Op 21 december 1996 bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd werd hem uit deze functie eervol ontslag verleend en tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam.

Pastor Dick van Geest heeft zich ruim vierenzestig jaar als priester van het bisdom Rotterdam ingezet. Voor zijn pastorale inzet is het bisdom hem dankbaar. De uitvaartplechtigheid vond in besloten kring plaats op 24 augustus 2022 op Natuurbegraafplaats De Hoevens, Goorstraat 5a te Alphen (NB).