Algemeen nieuws

De verplaatste Chrismamis wordt gevierd op 9 september

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 07 augustus 2020

Foto: Peter van Mulken

De verspreiding van de gewijde oliën en het heilig Chrisma vindt plaats in de dagen na de Chrismamis

De Chrismamis is de jaarlijkse diocesane eucharistieviering waarin de bisschop de oliën zegent en het chrisma wijdt, ten behoeve van de viering van de sacramenten in parochies en instellingen in het bisdom Rotterdam. Vanwege de maatregelen in verband met het coronavirus is deze viering, die normaliter in de Goede Week wordt gehouden op de vooravond van Witte Donderdag, verplaatst naar woensdag 9 september.

De viering kan als livestream worden gevolgd via www.bisdomrotterdam.nl en het YouTube-kanaal van het bisdom. De viering begint om 19.30 uur.

In de Chrismamis zegent de bisschop de olie voor de geloofsleerlingen en de olie voor de zieken. De olie van de geloofsleerlingen (catechumenen) is bestemd voor degenen die zich voorbereiden op het doopsel. De olie voor de zieken is om degenen te zalven die ernstig ziek zijn of door ouderdom zeer verzwakt.

In de Chrismamis wijdt de bisschop tevens het heilig Chrisma. Het heilig Chrisma ontvangen de dopelingen na het doopsel (op de kruin) en hiermee worden de vormelingen gezalfd op hun voorhoofd: “Ontvangt het zegel van de Heilige Geest, de gave Gods.” De chrisma-olie wordt ook gebruikt bij een priesterwijding wanneer de handen van de wijdeling worden gezalfd. Wanneer in een kerk een nieuw altaar (teken van Christus de hoeksteen) wordt gewijd wordt het altaarblad met chrisma gezalfd. Bij de wijding van een nieuw kerkgebouw of na een uitgebreide restauratie worden tevens de muren van de kerk met het heilig chrisma gezalfd (op de plaats van de zogeheten apostelkruisjes).

In de Chrismamis worden de aanwezige priesters door de bisschop gevraagd om hun priesterlijke beloften de hernieuwen. Gezien de beperkingen als gevolg van corona zullen dit jaar niet alle priesters in de Chrismamis aanwezig kunnen zijn.

De verspreiding van de gewijde oliën en het heilig Chrisma ten behoeve van de sacramenten in de parochies en instellingen, zal dit jaar niet meteen na de Chrismamis plaatsvinden in de kathedraal. In plaats van het direct na de viering meenemen van de oliën en het Chrisma naar de eigen parochie of instelling, kunnen de oliën en het Chrisma in de dagen na de Chrismamis op een aantal plaatsen in het bisdom af worden gehaald.

Binnenkort zullen uitnodigingen worden verzonden met nadere informatie over de diocesane Chrismamis, aangepast aan de omstandigheden in coronatijd, in het besef dat niets ons kan scheiden van de liefde van Christus (Romeinen 8, 35-39).

De bisschop zalft met chrisma het altaarblad bij de kerkwijding van de ‘Blijdorpkerk’ in Rotterdam, 2 februari 2020. (Foto: Ramon Mangold)