Algemeen nieuws

Digitale nieuwsbrief Vronesteyn: Nationale Roepingenweek

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 03 november 2022

Vronesteyn wil helpen bij het nadenken over roeping, het daarover in gesprek gaan en ervoor bidden

Voor het vierde jaar op rij organiseert de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland een Nationale Roepingenweek. Deze wordt gehouden van zondag 6 tot en met zaterdag 12 november. Doel van deze speciale week is het fundamentele belang te benadrukken van bijzondere roepingen voor de Kerk: de roeping tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven. Dat gebeurt jaarlijks in het voorjaar op Roepingenzondag, maar ook in het najaar rond het hoogfeest van de heilige Willibrord, patroonheilige van de Nederlandse Kerkprovincie.

In de digitale nieuwsbrief van Vronesteyn is aandacht voor een online bijeenkomst over roeping op 8 november (aanmelden is nog mogelijk). Ook wordt vanuit de studenten van Vronesteyn een gebed aangereikt voor de Nationale Roepingenweek.

Kijk ook het Geloofsgesprek op zondag 6 november op NPO2. Vanwege de Nationale Roepingenweek is hierin pastoor Jeroen Smith te gast. Hij is spirituaal van Vronesteyn en vertelt over roeping en onderscheiding. Daarbij komt ook het 'Kom en zie-onderscheidingsjaar' ter sprake.

“De heilige Willibrord (658-739) groeide op in een kloostergemeenschap”, schrijft bisschop Van den Hende in de nieuwsbrief. “Op een gegeven moment heeft Willibrord als monnik de roeping aanvaard om weg te trekken uit zijn klooster om als pelgrim onderweg te zijn om het evangelie te kunnen verkondigen. […] Deze Nationale Roepingenweek die op de feestdag van Willibrord begint nodigt ook in onze tijd mannen uit om als priester of diaken op weg te gaan omwille van het evangelie. Ook in de parochies van ons bisdom worden zij gevraagd om rond te trekken voor de viering van de sacramenten, verkondiging en catechese, en om voor te gaan in caritas en diaconie.”

• Nog geen abonnement? Lees de nieuwsbrief via deze link
  • Een abonnement nemen kan eenvoudig via www.vronesteyn.nl (pop-up verschijnt in beeld, of via de blauwe button rechts in beeld ‘Volg Vronesteyn’)
  • De nieuwsbrief van Vronesteyn verschijnt vijf keer per jaar