Algemeen nieuws

Dit is het collecteschema 2019

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 18 oktober 2018

Foto: Johan Wouters

Collectes zijn belangrijk en onderdeel van het totale financiële beleid van de parochie

Het collecteschema 2019 is verzonden aan parochies in het bisdom Rotterdam. Het collecteschema werd onder meer verstuurd aan pastorale beroepskrachten en parochiebestuurders.

“In de viering van de eucharistie worden de gelovigen, wanneer de gaven van brood en wijn naar het altaar worden gebracht, uitgenodigd daarbij aan te sluiten met een financiële bijdrage ten bate van de kerkgemeenschap. Naast offerbereidheid voor de eigen parochiegemeenschap wordt ook onze solidariteit gevraagd met onze medechristenen elders in de wereld”, schrijft algemeen econoom John Bakker in de begeleidende brief.

Hij vraagt om goede aandacht voor de collectes: “Collectes zijn belangrijk en moeten worden gezien als onderdeel van het totale financiële beleid van de parochie. Daarom moet de organisatie ervan ook op een goede wijze geschieden. Bijvoorbeeld door een goede aankondiging en het expliciet vermelden van het doel van de collecte en de opbrengst.”

Het collecteschema 2019 is vastgesteld door de Nederlandse Bisschoppenconferentie en geeft een aantal concrete doelen waarvoor een bijdrage vanuit de Rooms-Katholieke Kerk Nederland wordt gevraagd.