Algemeen nieuws

Drs. T.F.M. (Tjeerd) Visser treedt per 1 september terug als priester

Door: Bisdom Rotterdam zondag 06 september 2020

De afgelopen tijd heeft drs. T.F.M. (Tjeerd) Visser (1973), priester van het bisdom Rotterdam, een periode van rust en reflectie gehouden. In afstemming met de bisschop, Mgr. Van den Hende, en het parochiebestuur van de parochie H. Theresia van Ávila was hij in deze periode niet als priester werkzaam en verbleef hij buiten de parochie en het bisdom.

De time-out was een periode van persoonlijke bezinning. Na deze periode van reflectie is Tjeerd Visser tot de conclusie gekomen dat hij zijn werkzaamheden als priester wil beëindigen en de paus zal vragen om dispensatie van de verplichtingen als priester die hij destijds bij de wijding op zich heeft genomen.

Sinds de wijding in 2001 was Tjeerd Visser als diocesaan priester achtereenvolgens werkzaam in het parochiepastoraat in Den Haag, in Delft e.o. en in de Drechtsteden. Van juli 2016 tot begin 2020 was hij als vicaris-generaal (parttime) betrokken bij het bisdombestuur, in eerste instantie (tot 2018) samen met vicaris-generaal Dick Verbakel en de laatste maanden met vicaris-generaal Lex van Deelen.

De bisschop en het parochiebestuur aanvaarden de persoonlijke beslissing van Tjeerd Visser. Zij betreuren zijn uittreden als priester, in het besef dat samen met hen dit voor veel gelovigen en collega’s in parochies en bisdom pijnlijk is en een verlies.

Met medewerking van het bisdom Rotterdam start Tjeerd Visser de canonieke procedure om dispensatie te verkrijgen van zijn verplichtingen als priester. Tevens is in overleg een traject begonnen ter oriëntatie op ander werk buiten de Kerk.

De bisdomstaf, het pastoraal team en het parochiebestuur zullen in gezamenlijkheid zo goed mogelijk zorg dragen voor de continuïteit van de priesterlijke bediening en het pastoraat in de parochie H. Theresia van Ávila.

Met ingang van 1 juni werd vicaris-generaal Van Deelen voor de periode van drie maanden benoemd als administrator van deze parochie. Hij is per 1 september 2020 opnieuw door de bisschop benoemd tot administrator van de parochie. Hij zal zijn pastorale taak vervullen in samenwerking met het team, het bestuur en alle andere betrokkenen van de parochie.

Met een begeleidend schrijven heeft de bisschop zich persoonlijk gericht tot de parochianen van met name de parochie H. Theresia van Ávila en tot priesters, diakens en pastoraal werkers van het bisdom.