Algemeen nieuws

Econoom John Bakker: ‘De Kerkbalansvlag mag het hele jaar blijven wapperen’

Door: Bisdom woensdag 28 maart 2018
Foto: Peter van Mulken

Na het inluidmoment in Zoetermeer op 20 januari, ging de Actie Kerkbalans als een soort geluidsgolf door het bisdom. Het klinken van de luidklokken resoneert bij de lokale werkgroepen. Met overal eigen accenten en een soms wisselende aanpak, maar altijd met een begaanheid en betrokkenheid die mensen in beweging zet. De Tussenbeide van maart besteedt daarom op twee volle pagina’s met foto’s aandacht aan de lokale inzet voor Kerkbalans.

Econoom John Bakker: “Het is geweldig om te zien op hoeveel locaties er in het bisdom werk gemaakt wordt van de actie Kerkbalans.” Tussenbeide laat zien met welk enthousiasme parochiebesturen, vrijwilligers en pastorale teams zich inzetten om van de actie Kerkbalans een succes te maken.

Kerkbalansconsulent Ad Sosef reageert blij verrast: “Het is toch geweldig, dat zoveel mensen met enthousiasme en plezier aan de slag gaan om de financiële toekomst van onze geloofsgemeenschappen te waarborgen. Het wordt op veel plekken als een feest ervaren, dat zelfs bijna een traditie begin te worden, zeker nu ook steeds meer inluidmomenten worden georganiseerd. Dit vuur moeten we proberen brandend te houden zodat het zich ook kan verspreiden. Voor de Kerkbalansconsulenten is het een mooie taak om parochies daarbij te ondersteunen.”

"Zonder actie Kerkbalans missen de parochies grofweg een derde van hun inkomsten. Zonder de actie zouden zij daarom vleugellam zijn in de uitvoering van hun belangrijke werken", schrijft Tussenbeide. “Wat mij betreft blijft de Kerkbalansvlag het hele jaar door wapperen in de parochies,” benadrukt econoom Bakker. Namens het bisdom is hij blij met al het goede werk dat is verricht: “De opbrengst van de actie is voor de financiële continuïteit van de parochie van levensbelang.”

De nieuwsbrief economaat van maart vermeldt dat parochies naast ondersteuning op het gebied van de actie Kerkbalans ook behoefte hebben aan ideeën voor nieuwe en aangepaste vormen van fondsenwerving. Dit onderwerp is, mede op verzoek vanuit bijeenkomsten met de penningmeesters, op de werkagenda van het economaat gezet.