Algemeen nieuws

Een nieuwe start voor meer samen

Door: Bisdom Rotterdam maandag 03 januari 2022

Paus Franciscus vraagt dat we in de 21e eeuw samen onderweg zijn en niet ieder voor zich. (Beeld: Bisschoppensynode Voor een synodale Kerk)

“God is mens geworden om ons bij elkaar te brengen”

“Samen op weg, dat spreekt iedereen wel aan. Ook in deze kersttijd willen mensen dat graag. Samen op weg naar de kerk. Samen op weg naar familie. Samen onderweg. Als het gaat om dat pelgrimeren, dat samen op weg gaan, is juist dat ook wat paus Franciscus gevraagd heeft van de Kerk. Namelijk dat we in de 21e eeuw samen onderweg zijn en niet ieder voor zich. In de woorden van paus Franciscus: ‘De weg van de synodaliteit is de weg die God van de Kerk van het derde millennium verwacht’.” In zijn homilie op kerstavond preekte bisschop Van den Hende over samen op weg zijn als Kerk en in de samenleving.

“Veel mensen vinden deze Kerst opnieuw een teleurstelling, want er komt van dat samen op weg gaan niet zoveel terecht. Je mag maar beperkt naar de kerk. En je mag ook bij mensen op bezoek gaan met hele beperkte aantallen. Samen op weg wordt dan node gemist.”

Maar als we wél alle ruimte hebben en er geen beperkingen zijn, hoe goed zijn we dan in het samen op weg gaan, vraagt de bisschop. Is er een gezamenlijke weg van arm en rijk, van oud en jong, van ziek en gezond, van mensen met een dak boven hun hoofd en vluchtelingen aan de grenzen van Europa? “Ook als we alle ruimte krijgen, als er geen beperkingen zijn zoals nu, zijn we niet zo goed in het samen op weg gaan”, preekt de bisschop. En waar het gaat om het in geloof samen op weg gaan “kunnen we ook als er geen beperkingen zijn niet zeggen dat een groot deel van onze kerkgemeenschap daar ook echt gebruik van maakt.”

“We zouden van deze kerstnacht een kans kunnen maken. Moge dit kerstfeest een nieuwe start zijn voor meer samen. Voor meer ruimte in ons hart voor de nood van een ander. Voor meer solidariteit.”

“In deze tijd staat dat samen op weg zijn best onder druk”, aldus de bisschop. “Je ziet steeds meer versnippering. Komen we nog samen op voor samenwerking en eenheid in Europa dat ooit als een vredesproject na de Tweede Wereldoorlog begon? Komen we nog echt samen waar het gaat om politiek en economie? Nog nooit waren er zoveel verschillende partijen in de Tweede Kamer.”

Door de coronamaatregelen “voelt het nu misschien alsof we allemaal noodgedwongen op ons ‘eiland’ moeten blijven. Maar we zouden ook van deze nacht een kans kunnen maken”, zegt de bisschop. “God is mens geworden om ons bij elkaar te brengen”, benadrukt hij. En “in alle eenvoud is de Heer begonnen.”

“Kunnen wij tochtgenoten zijn van de mensen in onze tijd?” vraagt de bisschop. “Paus Benedictus sprak in een van zijn indrukwekkende encyclieken: het is belangrijk dat de mensen in onze steeds meer geglobaliseerde samenleving niet alleen maar buren zijn, maar ook elkaars broeders en zusters worden (Caritas in Veritate 19). En met paus Benedictus vraagt paus Franciscus om in onze wereld te leven als in een gemeenschappelijk huis dat we ontvangen om er samen in te leven.”

“Moge dit kerstfeest een nieuwe start zijn voor meer samen. Voor meer ruimte in ons hart voor de nood van een ander. Voor meer solidariteit. Dat kunnen we leren van onze Heer. En we kunnen als christen zijn naam met ere dragen als we ons ook werkelijk als leerlingen van zijn liefde opstellen en vanaf vandaag een nieuwe start maken op onze pelgrimstocht van het leven.”