Algemeen nieuws

Encycliek ‘Fratelli tutti’ nu in vertaling beschikbaar

Door: Bisdom Rotterdam maandag 07 juni 2021

De geautoriseerde Nederlandse vertaling van de encycliek van paus Franciscus

Op zaterdag 3 oktober 2020 ondertekende paus Franciscus in Assisi zijn sociale encycliek ‘Fratelli tutti’. In de reeks Kerkelijke Documentatie is nu de geautoriseerde Nederlandse vertaling verschenen.

In de encycliek laat paus Franciscus zich inspireren door de heilige Franciscus van Assisi. “Deze heilige van de broederlijke liefde, van de eenvoud en de vreugde, die mij heeft geïnspireerd tot het schrijven van de encycliek Laudato si’, motiveert mij nu opnieuw om deze nieuwe encycliek te wijden aan de broederschap en de sociale vriendschap”, aldus de paus.

In zijn encycliek roept paus Franciscus op om bedacht te zijn op de meest kwetsbare mensen. In een podcast op katholiekleven.nl zegt bisschop De Korte over de encycliek: “In Matteüs 25 zegt Jezus dat we Hem kunnen zien ‘in de minsten der mijnen’, dat wil zeggen juist in de arme en kwetsbare en zieke en gemarginaliseerde mens is Hij te herkennen.” Bisschop De Korte is bisschop-referent voor Kerk en samenleving. Hij zegt: “De paus wijst op de parabel van de barmhartige Samaritaan die de man langs de kant van de weg helpt. Er liggen op dit moment aan de rand van de wereldweg heel veel mensen. Daar mogen we niet met een boog omheen lopen. Paus Franciscus spreekt vaak over de ‘globalisering van onverschilligheid’. Laten we daar niet in vervallen, maar daar tegenover zetten een globalisering van de barmhartigheid en solidariteit.”

De encycliek is verschenen als Kerkelijke Documentatie nr. 1, 2021