Algemeen nieuws

EU-bisschoppen roepen op: Ga stemmen bij verkiezing Europees Parlement

Door: rkkerk.nl vrijdag 05 april 2024

Phil Scroggs via Unsplash

Bij de oproep om te stemmen verscheen ook een katholieke toolkit voor jonge Europeanen

Met het oog op de verkiezingen voor het Europees Parlement (6 en 9 juni) heeft de Commissie van de Bisschoppenconferenties van de Europese Unie (COMECE) een verklaring uitgegeven. Alle burgers, en met name katholieken, worden uitgenodigd zich voor te bereiden op de verkiezingen en verantwoord te stemmen “ter bevordering van de christelijke waarden en het Europese project”.

“We weten dat de Europese Unie niet perfect is en dat veel van haar beleids- en wetsvoorstellen niet in overeenstemming zijn met de christelijke waarden en met de verwachtingen van veel van haar mensen, maar we geloven dat we geroepen zijn om bij te dragen en de EU te verbeteren met de instrumenten die de democratie ons biedt”, aldus de Europese bisschoppen.

“Het is onze verantwoordelijkheid om de best mogelijke keuze te maken bij de komende verkiezingen”, vervolgen ze, ook gezien de uitdagende en onzekere tijden waarin Europa en de wereld leven. Met deze verklaring herhalen de bisschoppen van COMECE hun steun aan het Europese project voor “een Europa verenigd in verscheidenheid, sterk, democratisch, vrij, vreedzaam, welvarend en rechtvaardig waarvoor wij ons verantwoordelijk voelen.”

De verklaring werd ondertekend door alle bisschoppen die door hun bisschoppenconferenties worden afgevaardigd naar de Vergadering van COMECE, onder wie Mgr. Hoogenboom (hulpbisschop aartsbisdom Utrecht).

Katholieke toolkit voor jonge Europeanen

De Europese bisschoppen richten zich specifiek ook tot jongeren: “We moedigen jongeren aan om hun stem uit te brengen bij de komende Europese verkiezingen en zo een Europa op te bouwen dat hun toekomst verzekert en recht doet aan hun oprechte aspiraties.” Jonge Europese katholieken die zich geroepen voelen om politiek te bedrijven worden aangemoedigd om “zich goed voor te bereiden, zowel intellectueel als moreel, om bij te dragen aan het algemeen welzijn in een geest van dienstbaarheid aan de gemeenschap.”

Het COMECE jongerenplatform maakte een toolkit voor deze verkiezingen. Vijf korte hoofdstukken van telkens één pagina gaan in op de vraag waarom christenen vanuit de katholieke sociale leer actief moeten zijn in het democratisch proces en zich actief bezig moeten houden met de politiek en de samenleving. Op elke pagina zijn vragen opgenomen voor reflectie.

De vijf hoofdstukken zijn:

1. Politiek
  2. Burgerschap
  3. Algemeen welzijn en ons gemeenschappelijk huis
  4. De EU: gemeenschap en erbij horen
  5. Kritisch denken

Download:

Lees ook de DOCAT:

Wie meer wil weten over de sociale leer en de politiek kan de DOCAT lezen (hoofdstuk 8: Macht en moraal - de politieke gemeenschap). De DOCAT verscheen als samenwerking van het bisdom Rotterdam en uitgeverij Adveniat. Het boek is verkrijgbaar via de boekhandel, maar is voor parochies en PCI’en in het bisdom Rotterdam verkrijgbaar tegen kostprijs (€ 5,00). Zij kunnen voor de DOCAT en het Werkboek contact opnemen met bureau@bisdomrotterdam.nl. Individuele bestellingen kunnen worden gedaan via de webwinkel. Meer weten over de DOCAT? Ga naar docat.nl