Algemeen nieuws

Francis Wout: Vol vertrouwen het stokje overdragen

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 11 december 2019

Francis Wout neemt na vijftien jaar afscheid

“Degene die ik iedere dag als eerste groet als ik op kantoor kom, is Maria. Als ik voorbij haar beeld loop beneden in de hal, vraag ik om zegen over de dag en dank ik voor de dag.” Dat is waar Francis Wout (66) over begint te praten als het gaat over haar afscheid bij het bisdom Rotterdam. Op 1 oktober 2004 trad ze aan als perschef / hoofd van de communicatie-afdeling van het bisdom. Op 19 december 2019 neemt ze afscheid vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Voordat ze naar het bisdom kwam, werkte Francis als hoofd marketing bij Ziekenhuis Rijnstate en bij Laurens Zorg voor de communicatie van het bestuur. “Daar attendeerde iemand me op de vacature die het bisdom had laten plaatsen in het blad 121 van de kerkprovincie. Ik heb geluk gehad om hier terecht te komen. Zo ervaar ik dat. Ook in de woorden van Mgr. A. van Luyn sdb, in mijn eerste gesprek met hem: ‘Als dit de weg is die de Heer met je wil gaan dan lopen wij die samen.’ De familie van het bisdom Rotterdam ben ik heel dankbaar. ‘Familie’, dat is hoe de econoom John Bakker het vaak noemt. Familie blijft bij elkaar, steunt elkaar en is er voor elkaar. Dat geldt niet alleen de mensen op het ‘Emmaplein’ maar ook in de parochies en over de grenzen van het bisdom heen. Want ook met de perschefs van de andere bisdommen werk je samen, met de leden van de Bisschoppelijk Brielse Commissie en met de voormalige RKK en latere KRO-NCRV in de Bisschoppelijke Commissie voor Communicatie en Media.”

Het communicatiewerk is de laatste jaren veranderd. “Onmiskenbaar is er het verschil van internet en social media. Ik herinner me dat we de eerste website voor het bisdom bouwden in 2005. We kunnen ons werk zonder gebruik van interactieve media nu niet meer voorstellen. Boodschap, middelen en media zijn nog meer dan vroeger met elkaar verbonden en verschijnen in een rap tempo. In die context moet je informatievaardig zijn, cross mediaal kunnen denken en vooral bruggen kunnen slaan. Het werk voor eerst Mgr. Van Luyn sdb en daarna voor Mgr. Van den Hende - van beiden heb ik veel geleerd - betreft heel specifieke communicatie als het gaat om het vasthouden en verder brengen van ons geloof in een wereld vol dynamiek.”

“Het gaat niet om de grootsheid of de kwantiteit, maar dat je het samen hebt mogen organiseren met mensen om je heen, met de parochies en met de fondsen en relaties van het bisdom.”

Terugblikkend op die vijftien jaar op de communicatieafdeling van het bisdom Rotterdam noemt ze de bisdomkrant Tussenbeide als een van de hoogtepunten. “Het klinkt misschien vreemd om een krant te noemen als het om hoogtepunten gaat, maar Tussenbeide is onze verbinding met de parochies. Aan al die contacten heb ik veel plezier beleefd . Ik zie Tussenbeide als het platform waar de bisschop zijn boodschap verder kan brengen en waar pastorale beroepskrachten en parochianen elkaar kunnen ontmoeten. Het team van Tussenbeide is hecht en is creatief in het verslaan van wat er in parochies gebeurt en in het vertalen van projecten naar interessante artikelen. Ze doen dat met enthousiasme en ieder met zijn talenten. Dat geldt ook voor de jongerenredactie.”

In die vijftien jaar waren er ook grote events. “Denk aan Taizé in Rotterdam, en de jongerenreis naar de Wereldjongerendagen in Keulen met de boot, letterlijk ‘tegen de stroom in’. Denk aan The Passion die vier keer in ons bisdom plaatsvond.” En Francis noemt als bijzonder moment de jaarlijks terugkerende Nationale Bedevaart Brielle. “Als de bisschop op het priesterkoor de bedevaartkaars aansteekt te midden van de vele priesters en diakens van het bisdom met meer dan duizend mensen in de Bedevaartskerk, is dat een prachtig moment. Waarom? Omdat het verbindt. En omdat je ziet hoe belangrijk Vronesteyn is als opleidingscentrum van priesters en diakens.”

“Het gaat bij al die gebeurtenissen niet om de grootsheid of de kwantiteit, maar dat je het samen hebt mogen organiseren met mensen om je heen, met de parochies en met de fondsen en relaties van het bisdom. Bisschop Van den Hende spreekt vaak over de Kerk als netwerk van liefde. Het betekent dat je het nooit alleen hoeft te doen. Zijn visie gaf continuïteit in mijn werkzaamheden. Sterker nog: het raakt de grondslag van waaruit ik gewerkt heb. Daar ben ik de bisschop dankbaar voor.”

De redactie van Tussenbeide. V.l.n.r. Jolanda de Wolf, Frits Vermeulen, Francis Wout, Monique Meeussen, Ted Konings. (Foto: Bisdom Rotterdam)

“Ik draag nu vol vertrouwen het stokje over. Ik denk dat als je je vasthoudt aan elkaar en aan je geloof dat je goede stappen maakt naar de toekomst. De geschiedenis van de Kerk laat een golfbeweging zien, met hoogtepunten en dieptepunten. Ik ben ervan overtuigd dat die mensen op momenten dat het moeilijk was, zich hebben vastgehouden aan hun geloof en aan elkaar. Het is nu niet anders dan in de eeuwen hiervoor. Probeer je in een ander te verplaatsen, wrijf over je hart en luister. Dat is zeker ook wat ik als perschef heb geprobeerd te doen. Wat ik mijn collega’s voor de toekomst wens? Alle goeds voor eenieder die ik heb ontmoet en voor alle lezers van Tussenbeide.”