Algemeen nieuws

Geloofsgesprek met pas gewijde priester Eli Stok

Door: Bisdom maandag 31 juli 2017

Geloofsgesprek Leo Fijen met priester Eli Stok

“Je krijgt zoveel steun en warmte mee, dat is overweldigend”, zegt Eli Stok tijdens het Geloofsgesprek van de KRO-NCRV over zijn priesterwijding.

Pas gewijde priester van het bisdom Rotterdam Eli Stok, vertelt in de uitzending van het Geloofsgesprek op zondag 30 juli over zijn weg vanuit de Gereformeerde Gemeenten naar de Katholieke Kerk, en over zijn priesterwijding anderhalve maand geleden.

“Ik ben nog steeds een beetje bezig met bijkomen”, vertelt Eli Stok aan presentator Leo Fijen. Hij voelde zich tijdens de wijding gedragen door familie, vrienden en vele mensen die naar de kathedraal waren gekomen: “Je krijgt zoveel steun en warmte mee, dat is overweldigend.”

Op de vraag wat hem zo trok in het katholieke geloof, antwoordt Stok: “Vooral de aansluiting bij de oorsprong van de christelijke Kerk. Ik kwam bijvoorbeeld erachter dat het omgaan met de sacramenten, heel tastbare tekens van Gods aanwezigheid; dat dat in de vroege Kerk ook zo werd beleefd.” Daarnaast spreekt het samenspel tussen nadenken met het hoofd en vieren met het hart hem aan in de Rooms-Katholieke Kerk: "Er is veel nagedacht in de katholieke traditie en we zijn wel optimistisch over wat we allemaal kunnen weten en hoe we kunnen reflecteren op ons eigen leven. Als het gaat over de viering en over hoe we God naderen, dan is de nadruk op de aanwezigheid van God. Dat je gewoon blij mag zijn, met Zijn aanwezigheid.”

“Het gezang wat dan over jonge mannen heen golft dat sprak me erg aan."

Tijdens zijn studie in Leuven dient de vraag zich aan om priester te worden: “Ik woonde in de buurt van een Amerikaanse priesteropleiding en kwam er vaak. Ook omdat de deuren elke dag opengingen voor het ochtendgebed en voor de eucharistie.” Eli Stok werd tijdens een diakenwijding in Leuven geraakt door de Litanie van alle Heiligen: “Het gezang wat dan over jonge mannen heen golft dat sprak me erg aan. Er was een moment ergens tijdens die viering van: ‘Zou dat niet ook wat voor mij zijn?’”

Of de jonge pastor het moeilijk vindt om het protestantse achter zich te laten? “In zekere zin is het iets achterlaten, maar eigenlijk heb ik vooral het gevoel dat ik iets mee heb genomen. En als ik zie dat mijn familie en schoolvrienden letterlijk zijn gekomen om de wijdingsviering mee te maken, denk ik dat ik een brugfunctie mag vervullen.”

Het geloofsgesprek met Eli Stok ging vooraf aan de uitzending van de eucharistieviering uit Roelofarendsveen, waarin Mgr. Van den Hende hoofdcelebrant was. De bisschop preekte over de eucharistie als bron en hoogtepunt van ons leven: “Gods liefde is de grootste rijkdom in ons leven, of je nu jong bent of ouder, of je worstelt met je gezondheid of kerngezond bent, en wanneer je veel zorgen te dragen hebt. Wij mogen er op vertrouwen dat in iedere eucharistie de Heer persoonlijk bij ons komt. Hij houdt ons vast.”