Algemeen nieuws

Gerardus Joannes Joseph Maria Toussaint overleden

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 08 maart 2022

Op zondag 6 maart is voorzien van het H. Sacrament der Zieken, overleden de weleerwaarde heer Gerardus Joannes Joseph Maria Toussaint, priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 10 mei 1934 te Berkel en Rodenrijs en priester gewijd op 23 mei 1959.

Pastor Gerrit Toussaint werd na zijn priesterwijding benoemd tot kapelaan in de parochie H. Joseph te Noordwijkerhout. In 1961 kreeg hij van de bisschop van Rotterdam de opdracht om pastoraal theologie in Rome te gaan studeren. Met ingang van 1 januari 1969 werd hij naast zijn werkzaamheden aan het Pastoraal Instituut van de Nederlandse Kerkprovincie, parttime benoemd tot benoemingenadviseur van de bisschop van Rotterdam. Op 15 oktober 1976 werd hem uit deze functie op de meest eervolle wijze ontslag verleend en ging hij voor een jaar naar Brazilië om pastorale ervaringen op te doen. Na zijn terugkeer uit Brazilië werd hij op 1 mei 1978 benoemd tot lid van het pastoraal team van de Interparochiële Vereniging Alexanderstad/Capelle aan den IJssel. Met ingang van 1 februari 1979 werd hij tevens benoemd tot deservitor van het vicariaat Ommoord. Op 1 juni 1999 werd hem op eigen verzoek uit deze pastorale opdracht eervol ontslag verleend. Tegelijkertijd werd hem eervol ontslag verleend uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam en ging hij met emeritaat. Na zijn emeritaat heeft hij nog vele assistenties verleend in de parochies De Emmaüsgangers en Pax Christi en HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal te Rotterdam.

Gerrit Toussaint was naast zijn pastorale functie van 1991 tot 1996 lid van de Priesterraad en van 1994 tot 1996 kanunnik van het Kathedraal Kapittel. Van 2001 tot 2009 was hij lid van de Diocesane Bezoekersgroep Emeriti van het bisdom Rotterdam.

Pastor Gerrit Toussaint heeft zich ruim 60 jaar als priester ingezet in het bisdom Rotterdam. Voor zijn inzet is het bisdom hem dankbaar. Gerrit Toussaint was een open, goedlachse man die met die karaktertrekken ook zijn pastoraat gestalte heeft willen geven. Hij was serieus van inslag en uit overtuiging priester, intens gericht op God en zijn medemensen.

Om hem te bedanken voor zijn inzet voor de stad Rotterdam werd hem bij gelegenheid van zijn afscheid in 1999 de Mia van IJperenspeld van het stadsdeel Prins Alexander toegekend.

Op vrijdag 11 maart is er van 19.30-21.00 uur gelegenheid om persoonlijk afscheid te nemen in het stiltecentrum in de Open Hofkerk, Hesseplaats 441 te Rotterdam-Ommoord. De eucharistieviering bij gelegenheid van zijn uitvaart zal plaatsvinden op zaterdag 12 maart om 11.00 uur in de Open Hofkerk, Hesseplaats 441 te Rotterdam-Ommoord. Aansluitend is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten en te condoleren. De crematie zal ’s middags in besloten kring plaats vinden.

De eucharistieviering is ook online te volgen via www.kerkdienstgemist.nl.