Algemeen nieuws

Gijsberthus (Berry) Thomas Johannes Lansbergen overleden

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 21 februari 2023

Zaterdagochtend 18 februari is, gesterkt door het H. Sacrament der Zieken, overleden de weleerwaarde heer Gijsberthus (Berry) Thomas Johannes Lansbergen, priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 16 juli 1949 te Schiedam en priester gewijd op 12 december 1998.

Berry Lansbergen werd bij gelegenheid van zijn priesterwijding op 12 december 1998 benoemd tot parochievicaris en lid van het pastoraal team voor de stad Gouda. Per 1 augustus 2002 volgde zijn benoeming tot pastoor van de parochies St. Willibrord te Bergschenhoek en O.L. Vrouw Visitatie te Bleiswijk, die toentertijd deel uit maakten van de parochiefederatie 3B-Hoek. Op 1 juni 2004 volgde zijn benoeming tot moderator van de parochiefederatie 3B-Hoek. Met ingang van 1 januari 2010 werd hij benoemd tot pastor en lid van het pastoraal team van de nieuw opgerichte parochie H. Willibrordus te Lisse, Hillegom en De Zilk. Op 1 september 2013 werd hij benoemd tot pastor en lid van het pastoraal team van de parochie H. Augustinus te Katwijk, Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar. Per 1 december 2016 werd hij (parttime) benoemd tot lid van het pastoraal team van de parochiefederatie St. Franciscus tussen duin en tuin te Honselersdijk e.o. Met ingang van 1 december 2018 werd hem op eigen verzoek uit deze functie eervol ontslag verleend en tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam. Na zijn emeritaat bleef hij assistenties verlenen in deze parochiefederatie.

Naast deze functies was hij van 2017 tot 2022 lid van Pro Nobis et Posteris en lid van de Diocesane Bezoekersgroep Emeriti van het bisdom Rotterdam.

Pastor Berry Lansbergen heeft zich bijna vijfentwintig jaar als priester ingezet voor het geloofsleven in het bisdom Rotterdam. Voor zijn inzet en betrokkenheid is het bisdom hem dankbaar.

Berry Lansbergen was een bescheiden, voorzichtige man. Zorgzaam en sociaal van karakter. Een man die priester werd om herder van mensen te kunnen zijn en hen te begeleiden op hun geloofsweg.

De eucharistieviering ter gelegenheid van zijn uitvaart zal plaatsvinden op maandag 27 februari om 12.00 uur in de kerk St. Jacobus de Meerdere, Kerkweg 53, 3124 KC te Schiedam. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op begraafplaats Holy, Olmendreef 150 te Vlaardingen. Na afloop is er gelegenheid de familie te condoleren in het uitvaartcentrum naast de begraafplaats.