Algemeen nieuws

Henricus Johannes Buskermolen overleden

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 15 december 2021

Op zondag 12 december is overleden te Amsterdam Henricus Johannes Buskermolen. Hein Buskermolen werd op 27 november 1935 geboren te Aalsmeer en op 16 juni 1962 tot priester van het bisdom Haarlem gewijd. Vanaf 1990 was hij pastoor in het bisdom Rotterdam van de H. Hart van Jezuskerk in De Zilk, tot zijn emeritaat in 2004.

Na zijn priesterwijding was hij kapelaan te Obdam, St. Victor van 1962 tot 1966. Op 18 augustus 1966 kreeg hij op eigen verzoek eervol ontslag en verlof om als zielzorger te gaan werken in de gemeente Hagen-Haspen in het diocees Paderborn in het Duitse Roergebied. In 1972 werd hij kapelaan benoemd in Heiloo, H. Moeder Gods en H. Willibrord. Van 1977 tot 1983 werd hij ter beschikking gesteld van de Koninklijke Marine als aalmoezenier. In 1983 werd hij pastoor te Beverwijk in de Regina Caeli. Daarna volgde een carrière bij de Koninklijke Marine met standplaatsen op Hr. Ms. “Tromp”, Marine Vliegkamp Valkenburg en Marinebasis Parera te Willemstad Curaçao. Op 16 november 1990 werd hij pastoor in de Zilk, H. Hart van Jezus, in het bisdom Rotterdam, welk pastoraat hij combineerde met zijn functie als reserve officier bij de krijgsmacht. Op 1 maart 2004 ging hij met emeritaat.

Hein Buskermolen kreeg op 30 april 2003 de Koninklijke Onderscheiding Lid in de Orde van Oranje Nassau. Hij was in de zestiger jaren sterk betrokken bij de Europese gedachte. Op het Europa Seminarie in Maastricht kwamen religieuzen van verschillende nationaliteiten bijeen om over de eenwording van Europa te discussiëren. Toen heeft hij ook beloofd vijf jaar in een Duitse parochie te gaan werken, een heel bijzondere ervaring. Hij had in die jaren (1967 tot 1972) vooral veel contact met vluchtelingen uit Oost-Europa. Na een korte periode in het basispastoraat werd hij eind 1976 vlootaalmoezenier bij de Koninklijke Marine in Den Helder en ging er een nieuwe wereld voor hem open. Hij had de geestelijke zorg over 1500 militairen die indachtig de marine slogan de wijde wereld in trekken, maar dit leven vaak in zeer beperkende ruimtes moesten doorbrengen met alle spanningen van dien. Hij heeft over alle zeeën gevaren in oude mijnenvegers en kruisers. Bezocht “de West” met de mariniers en haalde zijn duikbrevet.

Hein Buskermolen verblijft in de H. Hartkapel, Beeklaan 13, 2191 AB De Zilk, waar er gelegenheid is om afscheid te nemen op vrijdag 17 december van 13.30 tot 16.30 uur. De Eucharistieviering en begrafenis vinden zaterdag in besloten kring plaats. Vanaf 10.00 uur is het afscheid te volgen op https://www.bsgmedia.nl/buskermolen (https://www.bsgmedia.nl/livestreams/)