Algemeen nieuws

Inhoudelijk en financieel Jaarverslag 2018

Door: Bisdom Rotterdam maandag 19 augustus 2019

Foto: Peter van Mulken

Brochure met het jaaroverzicht, de jaarrekening en kerngegevens van het bisdom Rotterdam

Deze maand verschijnt het Jaarverslag 2018 van het bisdom Rotterdam. Dit inhoudelijke en financiële jaarverslag wordt uitgebracht, nadat voor de zomer de jaarrekening 2018 werd goedgekeurd door de Raad voor Economische Aangelegenheden (29 april 2019) en het Kathedraal Kapittel (12 juni 2019) en door de bisschop ondertekend (12 juni 2019).

“Van harte beveel ik dit verslag ter lezing aan”, schrijft Mgr. Van den Hende in het voorwoord. “Ik ben dankbaar dat daarin eens te meer zichtbaar wordt dat vele geledingen van ons bisdom werk willen maken van het geloof dat ons is toevertrouwd en dat ten diepste verbonden is met de roeping die ieder van ons van de levende Heer mag ontvangen.”

In het jaarverslag zijn het jaaroverzicht 2018 opgenomen en de jaarrekening 2018. De brochure bevat ook kerngegevens van het bisdom. Elke maand wordt de agenda van de bisschop op de bisdomwebsite gepubliceerd. Het jaaroverzicht achterin in de brochure is in het verlengde daarvan opgesteld.

“In Rotterdam stond 2018 in het kader van het diocesane Jaar van Gebed”, aldus de bisschop in zijn voorwoord. “Meerdere momenten en activiteiten in het jaaroverzicht 2018 zijn verbonden met de geestelijke opdracht van de Heer om als leden van de Kerk te volharden in gebed en dat we ons zichtbaar toeleggen op het bidden. Het Tweede Vaticaans Concilie noemt de Kerk een geestelijke en een zichtbare werkelijkheid, samengesteld uit een menselijk en een goddelijk element (Lumen Gentium 8). In het gebed komen beide elementen aan de orde.”

“De Heer zelf wekt het geloof in ons hart en aan Christus zelf ontlenen wij als Kerk onze zending het evangelie daadwerkelijk te beleven en te verspreiden in liturgie, catechese en diaconie. Van het bisdom Rotterdam worden in dit jaarverslag naast een agenda en activiteiten tevens de nodige cijfers in beeld gebracht; financiële cijfers alsook kerncijfers en goede doelen die op hun beurt alles te maken hebben met de Kerk als geestelijke en zichtbare werkelijkheid.”

Het inhoudelijk en financieel Jaarverslag wordt verzonden aan onder meer pastorale beroepskrachten en parochiebesturen en besturen van PCI’en.