Algemeen nieuws

Inhoudelijk jaarverslag 2019

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 03 juni 2020

Het beeld van Maria van Fatima was in september 2019 te gast in de kathedraal. (Foto: Ramon Mangold)

Brochure met het jaaroverzicht en kerngegevens van het bisdom Rotterdam

In de eerste week van juni is het Jaarverslag 2019 van het bisdom Rotterdam verzonden. “Het jaar 2019 was bisdombreed het themajaar van de roepingen, in het besef dat de Kerk krachtens het doopsel een gemeenschap van geroepenen is”, schrijft bisschop Van den Hende in het voorwoord.

“De verschillende diocesane themajaren bouwen inhoudelijk mee aan het diocesane beleid van het bisdom Rotterdam dat erop gericht is om de gemeenschappelijke roeping van de Kerk tot heiligheid daadwerkelijk gestalte te geven in de wereld van nu en de verspreiding van het evangelie in woord en daad als primaire opdracht van de Kerk onder ogen te zien en nog meer te stimuleren met de bijdrage van zoveel mogelijk gelovigen”, aldus de bisschop.

“Ik hoop van harte dat dit jaarverslag zijn weg vindt naar de verschillende geledingen van het bisdom Rotterdam. Krachtens het doopsel zijn immers alle gelovigen bij uitstek in geestelijke zin geroepen om aandeelhouders te zijn van de zending van de Kerk, waarbij de verschillende geestesgaven en talenten nodig zijn om als netwerk van liefde te kunnen bouwen aan een beschaving van liefde.”

Het jaarverslag wordt verzonden aan onder meer pastorale beroepskrachten en parochiebesturen en besturen van PCI’en.

In voorgaande jaren bevatte het jaarverslag telkens ook het financiële jaaroverzicht en de jaarrekening van het betreffende kalenderjaar. Deze financiële informatie wordt nu in het eerstvolgende jaarverslag opgenomen. Dat is omdat de formele vaststelling van de jaarrekening over het algemeen in april en juni gebeurt (via de Raad voor Economische Aangelegenheden en het Hoogwaardig Kathedraal Kapittel) en het bisdom het inhoudelijke jaarverslag vóór de zomer wil uitbrengen.