Algemeen nieuws

Inkomsten en uitgaven van de parochies in 2016

Door: Bisdom woensdag 18 april 2018

Foto: Ramon Mangold

Lichte stijging van de inkomsten en daling van de uitgaven

Op 18 april 2018 zijn de landelijke cijfers van de inkomsten en uitgaven van parochies bekendgemaakt. Daarbij is speciale aandacht voor de inkomsten uit de actie Kerkbalans. De financiële gegevens worden ontleend aan de jaarrekeningen van de parochies. De cijfers zijn uitgesplitst per bisdom en voorzien van een vergelijking met het voorgaande jaar.

Voor parochies in het bisdom Rotterdam geldt:

• De totale inkomsten van parochies bedragen in 2016 bijna € 21,8 miljoen (2015: bijna 21,5 miljoen)
  • De inkomsten bestaan voor 65% uit ‘levend geld’. Dit zijn de bijdragen Kerkbalans (35%), collecten (16%), vergoedingen voor kerkelijke diensten (14%). De overige inkomsten zijn uit bezittingen en beleggingen (35%).
  • De totale uitgaven van parochies bedragen in 2016 € 23,8 miljoen (2015: 24,3 miljoen)
  • De opbrengst uit de actie Kerkbalans is in het bisdom Rotterdam het afgelopen jaar licht gedaald, van 7,6 miljoen in 2015 naar 7,527 miljoen in 2016.

In een reactie op deze cijfers benadrukt algemeen econoom John Bakker dat een positieve inspanning loont. Hij spreekt een dankjewel uit aan iedereen die betrokken was bij de actie Kerkbalans: “Het bereikte resultaat is met de inzet van velen gerealiseerd. De cijfers laten zien hoe geweldig belangrijk de actie Kerkbalans is voor de parochies in het bisdom. Het is een essentiële basis om de pastorale activiteiten te organiseren en om zorg naar mensen in te kunnen vullen. Onze bisschop spreekt regelmatig over het netwerk van liefde, over onderlinge solidariteit en over het nemen van verantwoordelijkheden van en naar elkaar. Als zodanig wordt de genoemde liefde wederkerig als in een familie, de familie van de Kerk van Rotterdam.”

“Het is elk jaar indrukwekkend om te zien hoe honderden vrijwilligers op pad gaan met de enveloppen en met het zorgvuldig samengestelde materiaal van de actie Kerkbalans. Natuurlijk hoop en bid ik dan dat ze worden beloond voor hun inzet en voor hun inspanningen. Het resultaat laat zien dat het de moeite waard is om op pad te gaan, om samen de schouders er onder te zetten en letterlijk en figuurlijk inhoud te geven aan de actie.” Een geldinzamelingsactie is een teken van betrokkenheid van mensen. “Je hoopt dat mensen betrokken blijven en ook in financiële zin verantwoordelijkheid nemen voor hun kerk. Een ieder draagt zijn of haar steentje bij, naar de eigen mogelijkheden. Al die steentjes samen vormen niet alleen het fundament van het kerkgebouw in de parochie, maar ook van de geloofsgemeenschap.”