Algemeen nieuws

Installatievieringen en presentatievieringen bij de start van het pastorale jaar

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 23 september 2021

Twee installatievieringen voor pastoors en vier presentatievieringen

Het nieuwe pastorale jaar is in september gestart met de installatie van twee pastoors in parochies in het bisdom en de presentatie van parochievicarissen en een diaken. Vicaris-generaal Van Deelen was hoofdcelebrant in deze installatievieringen en presentatievieringen.

Nadat hij per 1 mei reeds was benoemd tot administrator is per 1 september dr. A.J.M. van der Helm benoemd tot pastoor van de parochie H. Nicolaas (Zoetermeer). Per diezelfde datum is hem ontslag verleend als parochievicaris van de parochie Maria Sterre der Zee (Den Haag). De eucharistieviering met daarin zijn presentatie vond plaats op 12 september. De aanstelling als pastoor van de parochie H. Nicolaas is in deeltijd (0.4 fte). Pastoor Van der Helm blijft enkele taken in Den Haag behartigen, zoals het rectoraat van de H. Antonius van Padua. Daarnaast heeft hij een aanstelling aan de Katholieke Universiteit Leuven, waar hij hoofddocent is aan de Bijzondere Faculteit Kerkelijk Recht.

Per 18 september is drs. Th.A.H. van Klaveren benoemd tot pastoor van de parochies St. Barnabas (Haastrecht) en H. Bartholomeus (Schoonhoven). De eucharistieviering met daarin zijn presentatie vond plaats op 18 september. Pastoor Van Klaveren blijft daarnaast pastoor van de Parochie Sint Jan de Doper (Gouda, Bodegraven, Boskoop, Moordrecht, Reeuwijk, Waddinxveen). In de parochies St. Barnabas en H. Bartholomeus volgt pastoor Van Klaveren pastoor J.E.M. van der Mee op. Deze is door de bisschop voor een periode van twee jaar in de gelegenheid gesteld om zich in te zetten voor een missio ad gentes in het neocatechumenaat in het bisdom Groningen-Leeuwarden.

Ook waren er recent vier presentatievieringen.

W.T.M. Kuipers kreeg eervol ontslag als pastoor van de parochie Christus Koning (Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk, Nootdorp en Pijnacker). Hij is per 1 augustus benoemd tot parochievicaris in de parochie St. Jan de Doper, in het pastoraal team bij pastoor Van Klaveren. De eucharistieviering met daarin zijn presentatie vond plaats op 4 september. Voor de parochie Christus Koning werd per 1 augustus S. Bladowski benoemd tot administrator voor een bepaalde tijd van één jaar.

Per 15 augustus benoemde de bisschop T. Kouijzer s.m. tot parochievicaris van de parochie De Vier Evangelisten (Den Haag). Hiervoor was hij werkzaam als parochievicaris van de Federatie Vlietstreek (Rijswijk e.o.). De eucharistieviering met daarin zijn presentatie vond plaats op 28 augustus.

Dr. C.T.M. van Vliet werd door de bisschop per 1 september in deeltijd (0.5 fte) benoemd tot parochievicaris van de parochie H. Augustinus (Katwijk aan den Rijn, Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar). De eucharistieviering met daarin zijn presentatie vond plaats op zondag 11 september.

A. Verschuur werd per 1 augustus benoemd tot diaken in de parochie H. Theresia van Ávila (Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht). De eucharistieviering met daarin zijn presentatie vond plaats op zondag 8 augustus.

Een overzicht van pastorale benoemingen verschijnt in de eerstvolgende Tussenbeide (oktober) en binnenkort op website van het bisdom (onder ‘benoemingen en ontslagen’).