Algemeen nieuws

Jaar van de Familie en interdiocesane uitwisseling Huwelijk en Gezin

Door: Rkkerk.nl/Bisdom Rotterdam woensdag 12 mei 2021

Het logo van het Jaar van de Familie brengt alle generaties bij elkaar.

Vanuit het bisdom Rotterdam neemt de diocesane werkgroep huwelijk en gezin deel aan de uitwisseling

Paus Franciscus heeft Jaar van de Familie uitgeroepen en dit gekoppeld aan het Jaar van Sint Jozef. Een themajaar als dit wil initiatieven oproepen en bestaande activiteiten kracht bijzetten. Het Jaar van de Familie is aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan voor de mensen die in de zeven bisdommen betrokken zijn bij Huwelijk en Gezin.

Het gezelschap is divers: gewijd en leek, professional en vrijwilliger, man en vrouw, jong en oud, ervaren medewerkers en starters, mensen uit binnen- en buitenland. De groep had in februari een eerste bijeenkomst, onder leiding van de bisschop-referent Mgr. Rob Mutsaerts. Het overleg vindt eens in de tien weken plaats en de ontmoeting is digitaal.

De verschillende bisdommen blijken een waaier aan activiteiten te organiseren voor gezinnen (kinderfeest, Family tour, gezinsweekenden) en voor echtparen (Marriage Course, huwelijkszondagen), afgestemd op de mogelijkheden ter plekke. In het hart van deze activiteiten staan evangelisatie, ontmoeting van gezinnen, het samen beleven van de vreugde van het geloof en van invloeden van andere landen en continenten.

Vanuit het bisdom Rotterdam nemen Monique Boons en diaken Iwan Osseweijer deel aan het overleg. Zij zijn betrokken bij de diocesane werkgroep huwelijk en gezin. Deze heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op het initiatief van de Marriage Course. Sinds 2020 wordt deze online gegeven. De ervaringen daarmee zijn positief. In januari 2021 startte een online groep met 20 stellen.

De werkgroep huwelijk en gezin van het bisdom Rotterdam werd opgericht in het verlengde van de twee bisschoppensynodes over huwelijk en gezin die op uitnodiging van paus Franciscus in Rome werden gehouden (oktober 2014 en oktober 2015). Na deze synodes verscheen 'Amoris Laetitita' (2016) als postsynodale apostolische exhortatie van paus Franciscus.

Het Jaar van de Familie is van 19 maart 2021 tot 26 juni 2022. Het Jaar van Sint Jozef is van 8 december 2020 tot 8 december 2021.