Algemeen nieuws

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 20 mei 2021

Foto: Bisdom Rotterdam

Ieder jaar is anders en dat geldt zeker voor 2020

Deze week verscheen het Jaarverslag 2020 van het bisdom Rotterdam. Het jaarverslag wordt sterk gekleurd door de maatregelen vanwege het coronavirus. Zoals Mgr. Van den Hende in het voorwoord schrijft: “Het publiceren van een jaarverslag is een traditie maar niet louter als een invuloefening. Ieder jaar is immers anders.” Dat geldt zeker ook voor het jaar 2020.

Daarom kreeg dit jaarverslag een nieuwe indeling. In plaats van een overzicht met activiteiten per maand zijn thematische hoofdstukken opgenomen over onder meer het diocesane ‘Jaar van het Woord van God’ en Kerk zijn in coronatijd. Speciaal werd aan dit jaarverslag een paragraaf over digitale trends toegevoegd: ‘pastoraal digitaal’ en ‘digitaal collecteren’. Door corona kreeg de online activiteit van parochies een behoorlijke impuls. Een aantal priesters en een diaken werden gevraagd naar de ervaringen in hun pastoraal team. Wat deden ze in 2020 online, wat hebben ze geleerd?

Naast ervaringen met online vieren deden parochies nieuwe ervaringen op met online catechese via Alpha online. Ook de Marriage Course werd online gehouden. ‘Pastoraal digitaal’ gaat zeker blijven en catechese online heeft voordelen. Pastoor Jeroen Smith zegt daarover: “Je kunt het van huis uit volgen, dus ook ouderen en ouders van jonge kinderen kunnen makkelijker meedoen. Reistijd is geen probleem. De inleiding wordt bewaard en is terug te kijken of te luisteren. Via de break-out rooms kan er in kleinere groepen uitgewisseld worden. Mensen die nog niet met online bijeenkomen vertrouwd zijn worden door vrijwilligers geholpen en meestal gaat er dan een wereld voor hen open. Een nadeel blijft het ontbreken van de ontmoeting ter plaatse, spontane vragen en reacties, en bij Alpha het ontbreken van de gezamenlijke maaltijd. En toch: de drempel is voor zoekende mensen lager en het begin met ieder zijn eigen kop koffie of thee is wel degelijk ook een ontmoetingsmoment. Een parochie zal dus voor de toekomst het hele online circuit als iets vanzelfsprekends dienen te aanvaarden. Het biedt veel mogelijkheden, maar altijd wel toeleidend naar deelname aan de zondagsmis en aan de ‘offline’ geloofsgemeenschap.”

In het jaarverslag is voor het eerst ook een overzicht opgenomen van projecten en activiteiten die werden ondersteund door de Diocesane Caritas Instelling (DCI). Daarnaast keren vertrouwde paragrafen terug, zoals de kerncijfers van het bisdom en het financiële jaarverslag.

Het Jaarverslag 2020 is verzonden aan parochiebesturen, PCI-besturen, priesters, diakens en pastoraal werkers en leden van commissies. Parochiebesturen en PCI-besturen ontvangen één exemplaar van deze brochure. Extra exemplaren kunnen worden opgevraagd via bureau@bisdomrotterdam.nl. Het jaarverslag is ook als pdf beschikbaar.