Algemeen nieuws

Johannes Jacobus Cornelis van Swieten overleden

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 28 december 2018

Op donderdag 27 december 2018 is op 84-jarige leeftijd plotseling overleden de zeereerwaarde heer drs. Johannes Jacobus Cornelis van Swieten, priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 26 juli 1934 te Rijswijk en priester gewijd op 11 maart 1961.

Jan van Swieten legde in september 1958 zijn plechtige professie af als Minderbroeder Franciscaan en heeft in die Orde verschillende functies bekleed. In februari 1989 werd hij met instemming van zijn provinciaal benoemd tot pastoor van de parochie HH. Martelaren van Gorcum te Brielle en tevens tot custos van het bedevaartsoord van de HH. Martelaren van Gorcum te Brielle. Met ingang van 19 april 1990 werd hij geïncardineerd in het bisdom Rotterdam en behoorde hij tot de clerus van ons bisdom.

Van november 1991 tot februari 1994 was hij deken van het dekenaat Zuid-Hollandse Eilanden en in 1994 werd hij voor één jaar benoemd tot deken van het dekenaat Alkemade en Zoeterwoude. Op 17 februari 1994 volgde zijn benoeming tot pastoor van de parochie O.L. Vrouw Presentatie te Roelofarendsveen. Op 1 maart 1998 werd hem uit deze functie, op eigen verzoek en om gezondheidsredenen eervol ontslag verleend en tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam en ging hij met pre-emeritaat. Zijn emeritaat volgde op 26 juli 1999.

Pastoor Van Swieten heeft zich jarenlang als priester voor het bisdom Rotterdam ingezet. Voor deze betrokkenheid is het bisdom hem dankbaar.

Jan van Swieten was een vriendelijk, eenvoudig en bescheiden man met een sobere levensstijl. Hij was een man van de heilige Schrift en wist velen voor Gods Woord te begeesteren.

Een bijzonder woord van dank geldt de heer en mevrouw Teepe, die pastor Van Swieten jarenlang met zorg en liefde hebben omringd.

De crematieplechtigheid bij gelegenheid van zijn uitvaart wordt gehouden op vrijdag 4 januari 2019 om 15.00 uur in de Boerhaave aula van het crematorium Rhijnhof, Laan te Rhijnhof 10 te Leiden. Aansluitend is er gelegenheid tot condoleren in de ontvangstkamer.