Algemeen nieuws

Kathedraal Rotterdam viert 50-jarig jubileum

Door: Bisdom zaterdag 10 februari 2018

Intredeprocessie bij een diocesane wijdingsplechtigheid. (Foto: Ramon Mangold)

De kathedraal is het diocesane huis van gebed

Dit jaar viert het bisdom het 50-jarig jubileum van de kathedraal (1968-2018). Het bisdom zelf bestaat inmiddels meer dan 60 jaar. Het jubileum van de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal aan de Mathenesserlaan loopt daar een decennium op achter. Dat komt omdat het bisdom Rotterdam de eerste jaren een andere kathedraal had.

Bij de oprichting van het bisdom Rotterdam in 1956 was de eerste kathedraal de HH. Laurentius en Ignatius kerk aan de Westzeedijk in Rotterdam. Een gestage terugloop van parochianen gecombineerd met een verslechterde bouwkundige toestand van het gebouw, leidde tot het besluit de kerk te sluiten.

Welke kerk in Rotterdam de nieuwe kathedraal zou worden was op dat moment nog de vraag. Uiteindelijk viel de keuze op de kerk aan de Mathenesserlaan. Deze werd op zaterdagavond 16 maart 1968 in een plechtige viering door Mgr. Jansen verheven tot nieuwe kathedraal van het bisdom.

Het 50-jarig jubileum van de HH. Laurentius en Elisabeth kathedraal wordt gevierd in het Jaar van Gebed. De leden van het kapittel hebben vanwege het jubileum samen de eucharistie gevierd in de kathedrale kerk op 2 februari, de dag waarop in 1956 het bisdom Rotterdam door paus Pius XII werd opgericht.

De kathedraal is het diocesane huis van gebed. Tijdens de chrismamis op 28 maart zal hier speciale aandacht voor zijn, onder meer door een bisdommagazine dat uitgereikt zal worden. In dat magazine beschrijft archivaris Dick Hoffman van het bisdom Rotterdam hoe de kerk van de H. Elisabeth aan de Mathenesserlaan uiteindelijk de nieuwe kathedraal HH. Laurentius en Elisabeth werd.