Algemeen nieuws

Katholiekleven.nl doet parochies 50.000 magazines cadeau

Door: Katholiekleven.nl donderdag 14 november 2019

Mgr. Liesen overhandigt het eerste exemplaar aan parochievrijwilligers. (Foto: Katholiekleven.nl)

Videokanaal van de Nederlandse bisschoppen breidt uit naar print

Katholiekleven.nl maakte een magazine dat dit najaar in parochies wordt verspreid. Het blad is een cadeautje van de Nederlandse bisschoppen aan de gelovigen. Tijdens de vergadering van de bisschoppenconferentie op dinsdag 12 november reikte bisschop Liesen het eerste exemplaar van het blad uit aan parochievrijwilligers.

De bisschoppen zijn katholiekleven.nl in 2016 gestart als videokanaal om mensen via internet en YouTube te bereiken en zo op een nieuwe manier te communiceren, vertelde Mgr. Liesen. Dat is ook de bedoeling van het blad. Dit wil mensen inspireren met aansprekende geloofsverhalen en katholiekleven.nl verder bekend maken. Een van de artikelen in het blad is een interview met televisiepresentator Leo Fijen. Hij sprak de afgelopen jaren met vele katholieken over hun geloof. Katholiekleven.nl sprak met hem over zijn eigen geloof, hoop en liefde.

De vrijwilligers die het blad van Mgr. Liesen in ontvangst namen zijn gastvrouw in de parochie, waar de vergaderingen van de bisschoppenconferentie plaatsvond. Elke week verwelkomen zij vele gasten in het parochiecentrum en elke maand de bisschoppen voor hun vergadering.

V.l.n.r. Mgr. Liesen, Cornelie Kleijne, Mieke van Mourik, Gerda Fokker. (Foto: Katholiekleven.nl)

In hen bedankte Mgr. Liesen de vele kerkelijke vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten voor de geloofsgemeenschap: “U doet dit niet als hobby in uw vrije tijd. Het is meer dan vrijwilligheid. En het is ook meer dan het oppakken van taken die als vacature open vallen. U bent een ledemaat van het lichaam van Christus dat we samen met elkaar vormen. Iedereen heeft een roeping. Ik wil u bedanken voor uw inzet. In u willen we als bisschoppen alle gelovigen dit blad graag symbolisch aanbieden.”

Dit eerste magazine van katholiekleven.nl wordt verspreid in een oplage van ongeveer 50.000 exemplaren. In het blad is een insert opgenomen met inspiratiekaarten van de acht zaligsprekingen die Jezus noemt in zijn Bergrede (Matteüs evangelie). Paus Franciscus noemt de zaligsprekingen de ‘identiteitskaart’ van de christenen. De paus doet dat in zijn tekst over de roeping tot heiligheid in het dagelijks leven (‘Gaudete et exsultate’). Groeien in heiligheid kan door alert te zijn “op de kleine details van de liefde,” zegt de paus. De kaarten brengen dit met kleurrijke illustraties in beeld.

Mgr. Liesen is bisschop van Breda en lid van de permanente raad van de bisschoppenconferentie. In die hoedanigheid reikte hij de eerste exemplaren van het blad uit aan mevrouw Cornelie Kleijne, Mieke van Mourik, Gerda Fokker.

• De verspreiding van het blad vindt plaats via de Nederlandse bisdommen en de KNR (Konferentie Nederlandse Religieuzen)

(Foto: Katholiekleven.nl)