Algemeen nieuws

Kerkbalans start onderzoek naar kerk-zijn na corona

Door: Rkkerk.nl dinsdag 19 oktober 2021

Foto: Kerkbalans

Meedoen met het onderzoek kan via gevenaandekerk.nl

Hoe geven we de kerk vorm na tijden van corona? Met een onderzoek onder kerkgangers in Nederland wil Actie Kerkbalans antwoord krijgen op onder meer deze vraag. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Citisens.

In de vragenlijst wordt kerkgangers gevraagd wat hun kerk of zijzelf hebben geleerd in tijden van lockdown en wat zij daarvan wel of niet zouden willen behouden voor de toekomst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vieringen en diensten via livestream of het digitaal onderhouden van contact met leden. Kerkgangers wordt ook gevraagd waar de kerk wat hen betreft in moet investeren voor de komende jaren.

Naast kerk-zijn in coronatijd en de toekomst van de kerk komt in het onderzoek ook de jaarlijkse Actie Kerkbalans zelf aan bod. Met de Actie Kerkbalans vragen vier kerkgenootschappen, waaronder de Rooms-katholieke Kerk, ieder jaar samen aan hun leden om een financiƫle bijdrage voor de eigen parochie of gemeente. De kerk krijgt geen subsidie en daarom zijn deze inkomsten nodig om het kerk-zijn invulling te geven. In het onderzoek wordt kerkgangers gevraagd wat zij van Actie Kerkbalans vinden en waarom ze hun kerk al dan niet financieel steunen. Dit geeft deelnemende parochies en gemeenten inzicht in hoe de actie leeft onder hun leden.