Algemeen nieuws

Leonardus Franciscus de Groot overleden

Door: Bisdom Rotterdam maandag 23 december 2019

Op vrijdag 20 december 2019 is, voorzien van het H. Sacrament der zieken overleden, de zeereerwaarde heer Leonardus Franciscus de Groot, priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 27 juni 1935 te Leiden en priester gewijd op 27 mei 1961.

Pastoor Leo de Groot werd na zijn wijding achtereenvolgens benoemd tot kapelaan in de parochies H. Jeroen te Noordwijk (1961), O.L. Vrouw Geboorte te Berkel en Rodenrijs (1965) en HH. Antonius en Cornelius te Den Hoorn (1972). Met ingang van 24 januari 1977 volgde zijn benoeming tot pastoor van de parochie HH. Antonius en Cornelius te Den Hoorn. Op 27 juni 2000 werd hem uit deze functie op zijn verzoek eervol ontslag verleend en tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam.

Pastoor Leo de Groot heeft zich achtenvijftig jaar als priester ingezet voor het bisdom Rotterdam. In zijn jaren als kapelaan en later pastoor in de parochie HH. Antonius en Cornelius in Den Hoorn was hij ook betrokken bij de pastorale zorg in de parochies van Schipluiden en Maasland, met name wat betreft het jeugd- en jongerenwerk. Hij leidde als priester een leven van pastorale dienstbaarheid, in het besef dat allen geroepen zijn te groeien tot opbouw van Gods Kerk, waarbij allen betrokken en verantwoordelijk zijn. Voor zijn inzet zijn wij hem dankbaar.

Er is gelegenheid tot afscheid nemen op vrijdag 27 december van 19.00 tot 19.30 uur in de Eenhoorn, Hoornseweg 11/A in Den Hoorn. De eucharistieviering bij gelegenheid van zijn uitvaart wordt gehouden op zaterdag 28 december 2019 om 11.00 uur in de Sint Antonius en St. Corneliuskerk, Hoornseweg 11/A in Den Hoorn. Aansluitend is de begrafenis in het Priestergraf op de begraafplaats bij de kerk. Na de begrafenis is er gelegenheid tot condoleren in de Eenhoorn.