Algemeen nieuws

Mediavieringen: van Roelofarendsveen naar Rijswijk

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 20 november 2020

Pastoor Wim Bakker. (Foto: Bisdom Rotterdam)

In 2021 komen de mediavieringen vanuit het bisdom uit de H. Bonifatiuskerk te Rijswijk

Het komende jaar worden de mediavieringen vanuit het bisdom Rotterdam verzorgd door pastoor Wim Bakker vanuit de H. Bonifatiuskerk te Rijswijk in de R.-K. parochiefederatie Vlietstreek. De afgelopen vier jaren werden de mediavieringen verzorgd vanuit de Petruskerk in Roelofarendsveen (onderdeel van de parochiefederatie HH. Clara en Franciscus) met pastoor Jack Glas als celebrant.

Pastoor Jack Glas is inmiddels een bekend gezicht geworden door de mediavieringen. “Weet de KRO wel dat we een heel modern kerkgebouw hebben?” was destijds in december 2016 zijn eerste reactie. “Het is een hele mooie kerk, maar hij is heel anders dan de neogotische gebouwen die je vaak op tv ziet. Maar dat was geen probleem en juist goed, omdat daaruit blijkt dat er verschillende kerkgebouwen zijn.”

Met de H. Bonifatiuskerk te Rijswijk komt er weer een heel andere kerk in beeld. Pastoor Wim Bakker: “Bij de bouw van de kerk in 1897 werd aan de architect gevraagd om eenvoud, ruim zicht op het altaar en soliditeit voor ogen te houden. De parochianen hebben ervoor gezorgd dat het Neogotische kerkgebouw goed onderhouden is en een gelovige, bijzonder sfeervolle uitstraling heeft om nu gastvrijheid te geven aan de mediavieringen.”

Het is op verzoek van bisschop Van den Hende dat de pastoor met de parochiegemeenschap de mediavieringen zal verzorgen. Zeven keer per jaar komen de mediavieringen uit het bisdom in combinatie met het eraan voorafgaande Geloofsgesprek.

Pastoor Bakker: “De vraag om de mediavieringen te verzorgen kwam onverwacht en verraste ons. Met een snel opgericht kernteam gaan we zoeken naar vrijwilligers die de uitdaging mee willen oppakken. In het vertrouwen dat musici, koorleden, kosters, gastvrouwen en gastheren vanuit de parochie zich gaan inzetten voor de mediavieringen en alle medewerkers die hierbij werkzaam zijn.”

Er komt heel wat kijken voor een parochiegemeenschap die de mediaviering verzorgt. De medewerkers van de KRO melden zich in de ochtend al rond 6.00 uur bij de kerk. Ze installeren licht en geluid en daarna volgt een repetitie. Er zijn precies 58 minuten voor de viering. De timing is heel erg belangrijk. Om 10.00 uur begint de mis en daarmee de uitzending op tv.