Algemeen nieuws

Meer dan zestig zangers voor projectkoor naar Rome

Door: Bisdom zaterdag 26 augustus 2017

"Vieren doe je samen, dat is mijn motto", zegt Irene van Geel, dirigente tijdens de diocesane bedevaart

Meer dan zestig zangers nemen deel aan het projectkoor van de bisdombedevaart naar Rome dit najaar. Begin september starten de repetities onder leiding van dirigente Irene van Geel. Het koor zorgt voor de muzikale ondersteuning van twaalf vieringen in de grote kerken van Rome én onderweg.

"Vieren doe je samen, dat is mijn motto", zegt Irene van Geel. Dat wil ze ook tijdens de bedevaart uitdragen: "Ik wil alle mensen in de kerk uitnodigen om mee te zingen. Met het koor oefen ik de liederen tijdens de repetitie, maar in vieringen sta ik meestal driekwart van de tijd omgedraaid om de mensen in de kerk mee te laten zingen."

"We maken uitstapjes naar onder andere het Ave Verum van Mozart en Look at the world van Rutter."

De dirigente uit Papendrecht is sinds 2005 (amateur-)dirigente en heeft de koren Joint Experience en jongerenkoor Onderweg onder haar hoede in de parochie H. Theresia van Avila. Ook dirigeert ze een zanggroepje van gedetineerden in de gevangenis van Dordrecht. "Mijn passie is liturgie en zingen. Ik wil alleen zingen voor en over God, binnen het kader van een viering. Daarnaast vind ik het ontzettend leuk om projecten te organiseren. Bijvoorbeeld bij een jubileum, dan veeg ik alle koren bij elkaar en gaan we samen zingen."

De zangers van het projectkoor komen uit het hele bisdom vandaan. Irene van Geel kent hen nog niet: "Iedereen die zich inschreef voor de bedevaart kreeg bericht dat er een projectkoor werd opgericht en je je kon aanmelden." Ze verwacht dat de meeste zangers ervaring hebben in een gemengd koor, maar er zijn ook mensen die helemaal niet in een koor zingen. "Iedereen is welkom in de kerk en dus ook in dit koor."

Op 2 september is de eerste repetitie in de H. Antoniuskerk in Dordrecht: "Ik ga gelijk de breedte van het repertoire met ze oefenen. We zingen veelal uit de lijst van goedgekeurde liederen (NRL) waaronder Taizé liederen. We maken uitstapjes naar onder andere het Ave Verum van Mozart en Look at the world van Rutter. Ook zingen we enkele missen: een eenstemmige en een meerstemmige Nederlandse mis, en we zingen een Gregoriaanse mis."

"We volgen in de liturgie de Votiefmis van de plaats waar we dan zijn. Als we bijvoorbeeld in een Mariakerk zijn, hebben we een Mariaviering."

Van Geel licht alvast een tipje van de sluier op over de liturgie tijdens de bedevaart: "We volgen in de liturgie de Votiefmis van de plaats waar we dan zijn. Als we bijvoorbeeld in een Mariakerk zijn, hebben we een Mariaviering, en in de Heilige Geestkerk hebben we lezingen en liederen over Pinksteren. Driekwart van de zangers reist met de bus dus we hebben voor de vieringen onderweg een redelijk groot koor."

Freek Elbers uit den Haag is organist en pianist tijdens de bedevaart. Irene van Geel heeft hem nu twee keer ontmoet: "Hij ging achter het hem onbekende orgel zitten, en kon moeiteloos overweg met de drie klavieren, het pedaal en de vele registers. Ook kan hij goed pianospelen. Ik ben blij met zijn professionaliteit en heb er veel vertrouwen in."

Waar de dirigente het meest naar uitkijkt tijdens de Romereis? "Ik vind het prachtig om eucharistie te vieren op het graf van een heilige, maar ik kijk niet uit naar een bepaalde plaats. Elke plaats is bijzonder vind ik. Ook het kerkje onderweg. Nou ja 'kerkje'?" lacht ze, "we zingen als eerste in de Dom van Keulen. Het gaat om de viering zelf. En vieren doe je samen."