Algemeen nieuws

Mgr. Henricus Josephus Maria Hofstede overleden

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 18 mei 2022

Op zondag 15 mei is voorzien van het H. Sacrament der Zieken, overleden de hoogeerwaarde heer Henricus Josephus Maria Hofstede, priester van het bisdom Rotterdam, erekapelaan van de Paus, geboren op 18 december 1930 te ‘s-Gravenhage en priester gewijd op 15 juni 1957.

Mgr. Harry Hofstede werd na zijn priesterwijding achtereenvolgens benoemd tot kapelaan in de parochies St. Agatha te Lisse (1957), H. Joannes de Doper te Wateringen (1958), H. Joannes de Doper te Pijnacker (1961) en Allerheiligst Sacrament te ’s-Gravenhage (1963). In 1970 kreeg hij een benoeming als lid van de Jacob Marisgroep en de opdracht ‘op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden van werken en leven ten dienste van de mensen te midden waarvan u leeft’. Als zodanig maakte hij deel uit van een religieuze leefgemeenschap en bleef hij lid van het pastoraal team voor een deel van het toenmalige dekenaat ’s-Gravenhage. In 1973 volgde zijn benoeming tot kapelaan in de parochie H. Familie te ’s-Gravenhage. Met ingang van 1 december 1979 werd hij benoemd tot pastoor van de parochie H. Jacobus de Meerdere te ’s-Gravenhage. Op 1 juli 2007 werd hem eervol ontslag verleend als pastoor van deze parochie. Tegelijkertijd werd hij met ingang van diezelfde datum benoemd tot rector van het rooms-katholiek zorgcentrum Roomburgh te Leiden. Op 19 maart 2022 werd hem uit deze functie eervol ontslag verleend en tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam en ging hij met emeritaat. Naast deze functies was hij tevens lid van de priesterraad van het bisdom Rotterdam (1986-1996) en mentor voor beginnende priesters in het bisdom Rotterdam.

Pastor Hofstede heeft zich bijna 65 jaar als priester ingezet in het bisdom Rotterdam. Voor zijn inzet is het bisdom hem veel dank verschuldigd.

Pastor Hofstede heeft tot op het laatst zijn leven gestalte geven als priester: in dienst van God, in trouw aan de Kerk en in dienstbaarheid aan de hem toevertrouwde mensen. Het contact met de charismatische vernieuwing (eind jaren ’70) is voor hem een louterende ervaring geworden, een ervaring die hij zelf als een opwekking omschreef. ‘Het was alsof er een steen van mijn hart werd gerold.’

Op zondag 22 mei wordt om 14.00 uur in de Sint Josephkapel van R.K. Zorgcentrum Roomburgh (Hof van Roomburgh 46, 2314 ZC te Leiden) de heilige Mis opgedragen uit dankbaarheid voor dit priesterleven.

De eucharistieviering bij gelegenheid van zijn uitvaart zal plaatsvinden op maandag 23 mei om 11.00 uur in de kerk van O.L. Vrouw Hemelvaart-Sint Joseph, Herensingel 3 te Leiden waarna de bijzetting in het priestergraf op de begraafplaats Zijlpoort, Haven 64 te Leiden, vlak bij de kerk zal plaatsvinden.