Algemeen nieuws

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 05 november 2019

(Foto: Bisdom Rotterdam)

Brand OLV Geboortekerk Hoogmade

Op maandag 4 november verwoestte een grote brand de OLV Geboortekerk in Hoogmade. Mgr. Van den Hende bezocht het kerkdorp en sprak inwoners en parochianen toe tijdens een druk bezochte bijeenkomst die de gemeente organiseerde in brasserie ‘De Kromme Does’ in Hoogmade.

“Als je de beelden op internet zag vanmiddag en de rook en het vuur ziet, dan hoop je nog dat het vuur stopt. Nu vanavond bent u hier bij elkaar. Dat zegt veel over de impact die de brand heeft. Deze kerk die zo gekoesterd is en die nu zo plotseling verwoest is. Als ik hier kwam voor de zondagse mis, zag de kerk er altijd piekfijn uit. Daaruit spreekt liefde voor het kerkgebouw. Ik wil vandaag bij u zijn op dit moment, nu we beseffen dat de kerk in zo korte tijd weg is”, zegt de bisschop.

“Ik ben blij dat u als levende stenen ongedeerd bent gebleven. Ik beloof u dat ik met u mee zal bidden en dat we verder kunnen komen als de eerste schok en schrik voorbij zijn. Ik wens u veel sterkte toe en ik wens u toe dat u elkaar vasthoudt. De kerktoren stond tot vandaag als een groene koperen naald in het landschap, vanaf de snelweg goed zichtbaar. Ik blijf graag met u verbonden.”

Tijdens de bijeenkomst spreken ook de burgemeester Marina van der Velde-Menting, van de gemeente Kaag en Braassem, en de brandweer. De brandweer legt uit dat de cirkel van 50 meter rond de kerk nog niet veilig is. Een aantal gezinnen kan deze nacht dus nog niet naar huis en wordt elders opgevangen. Pastoor Jack Glas van de parochiefederatie Clara en Franciscus bidt met de aanwezigen. Na de korte toespraken is er gelegenheid om elkaar te ontmoeten.

“Niet alleen de gemeenschap van Hoogmade heeft zijn kerkgebouw verloren, maar ook de gemeenschap van Woubrugge lijdt vandaag een verlies.”

“Het is net of iemand gestorven is”, zegt een mevrouw van wie de kinderen en de kleinkinderen in de kerk zijn gedoopt tegen de bisschop. Een meneer reageert: “Het is ontzettend vreemd dat het kerkgebouw nu in één klap weg is. Dit was een hele prettige kerk om te zijn.” “Bruut”, zegt weer een ander om uitdrukking te geven aan zijn gevoel.

Pastoor Jack Glas kreeg om kwart voor één ‘s middags een bericht dat het kerkgebouw in brand stond. “Ik ben meteen hierheen gekomen”, vertelt hij. “In eerste instantie zie je rook en denk je nog: misschien valt het mee. Maar dichterbij zie je dat het brandt en dat je niet dichtbij kunt komen. Ik zag de verslagenheid om me heen. En ondertussen moesten we steeds verder weg van de kerk gaan staan vanwege de veiligheid.”

“Sommige mensen hier zijn hun hele leven sterk met deze kerk verbonden geweest. Je ziet in hun tranen hoezeer ze eraan gehecht waren. Er is veel verslagenheid en er is verdriet en ellende. Niet alleen de gemeenschap van Hoogmade heeft zijn kerkgebouw verloren, maar ook de gemeenschap van Woubrugge lijdt vandaag een verlies. Hoogmade en Woubrugge vormen samen een parochiekern. De glas-in-loodramen uit de eerder gesloten kerk van Woubrugge waren aangebracht in de kerk in Hoogmade. Die ramen lijken nu ook verloren te zijn gegaan.”

Pastoor Jack Glas in gesprek met parochianen. (Foto: Bisdom Rotterdam)

“Het is fijn dat we onze emotie kunnen delen”, vervolgt hij. “Vanavond delen we het verdriet. Daarna zullen we de komende dagen gaan onderzoeken wat de situatie is. Ik hoop dat we de ontzetting en het verdriet dat we vandaag delen samen kunnen inzetten als we weer plannen gaan maken voor de toekomst.” Maar eerst moet de parochie nu een aantal korte termijn problemen oplossen, zoals: waar zal de parochiekern de komende zondagen vieren.

Na afloop van de avond bezoekt de bisschop, begeleid door de brandweer, de omgeving van het uitgebrande kerkgebouw samen met pastoor Jack Glas en leden van het pastoraal team van de parochiefederatie Clara en Franciscus. De bisschop wordt vergezeld door algemeen econoom John Bakker.

Klik op de afbeelding voor een vergroting en meer foto's.