Algemeen nieuws

Mgr Van den Hende verwelkomt Mgr Fortes uit Kaapverdië

Door: Bisdom maandag 21 mei 2018

Ontmoeting en gesprek in Rotterdam

Op vrijdag 18 mei verwelkomde Mgr. Van den Hende op het bisdombureau in Rotterdam Mgr. Ildo Augusto Dos Santos Lopes Fortes. Mgr. Fortes is bisschop van het bisdom Mindelo in Kaapverdië. Hij was in Nederland op bezoek en diende op zondag 20 mei met Pinksteren het vormsel toe aan vormelingen van de Portugeestalige (Kaapverdische) parochie Nossa Senhora da Paz in Rotterdam.

De 53-jarige bisschop is geboren in Kaapverdië en werd in Portugal priester gewijd voor het bisdom Lissabon. In 2011 werd hij bisschop van het bisdom Mindelo op de Kaapverdische eilanden. Van de 500.000 inwoners van Kaapverdië is het overgrote deel rooms-katholiek. Kaapverdië bestaat uit twee bisdommen: Mindelo en Santiago de Cabo Verde.

Mgr. Van den Hende: “Het is bijzonder wanneer een medebisschop uit een ander land en met een andere taal naar ons bisdom komt om het heilig Vormsel toe te dienen. Het laat zien dat we deel uitmaken van de wereldwijde Kerk, waarin het geloof in Christus centraal staat en het vieren van de sacramenten een grote rijkdom is van Godswege.”

“Ook ervaar ik als bisschop bij zo’n bezoek de band met andere bisschoppen”, zegt Mgr. Van den Hende. “Samen mogen we als bisschoppen in onze tijd de opvolgers zijn van de apostelen. In de Portugees sprekende parochie in Rotterdam spreken veel mensen ook Nederlands. Maar zingen en bidden in je moedertaal geeft een bijzondere dimensie aan het vieren van je geloof. Ik ben dankbaar dat de bisschop uit Cabo Verde speciaal voor het vormsel naar Rotterdam was gekomen om zo het Pinksterfeest te vieren met de katholieken van de Portugees sprekende parochie in onze stad.”