Algemeen nieuws

Mgr. Van den Hende wijdt Eli Stok tot priester

Door: Bisdom maandag 12 juni 2017

Bisschop wijdt Eli Stok door handoplegging en gebed tot priester voor het bisdom Rotterdam

“We zongen het lied ‘Kom Schepper Geest’, dat smeekt om de heilige Geest die met zijn zevenvoudige gaven de Kerk aanblaast tot nieuw leven. We bidden dat die Geest jouw leven mag bezielen tot welzijn van jouzelf en tot opbouw van de gemeenschap.” Hiermee opent vicaris-generaal Verbakel de eucharistieviering op zaterdag 10 juni, waarin Eli Stok de priesterwijding ontvangt. Mgr. Van den Hende wijdt Eli door handoplegging en gebed temidden van 800 gelovigen en 50 priesters die concelebreren. Ook emeritus-bisschop Van Luyn concelebreert.

Vicaris-generaal Verbakel heet alle aanwezigen welkom, met name de familie van Eli en vrienden. Jongeren van de RKJ Delft, jongerenkoor Faith uit Roelofarendsveen en de WJD zijn gekomen om het bijzondere feest met Eli te vieren. Voor menigeen is het de eerste priesterwijding die ze meemaken. Na de Schriftlezingen volgt de uitverkiezing van de wijdeling voor het priesterschap. Rector Broeders van Vronesteyn verklaart dat Eli waardig bevonden is, op grond van de ondervraging van het christenvolk en het oordeel van de verantwoordelijken. Hij typeert Eli als prettig in de omgang, communicatief, loyaal en betrouwbaar, leergierig: “Eli is een fijne en hartelijke huisgenoot, met een groot gevoel voor humor, een goed verstand. Hij is een gelovige man met een grote liefde voor de Kerk, trouw in het gebed en het vieren van de eucharistie in de parochie en in de kapel van Vronesteyn. Eli geeft in zijn preken onze huisgemeenschap een goede bijbelse boodschap mee. Zijn preken zijn een lust voor het oor en het hart.”

In zijn homilie sluit Mgr. Van den Hende aan bij het gebed tot God om Eli “dienstbaarheid en volharding” te schenken. “We denken misschien bij dienstbaarheid allereerst aan een lange actielijst: waar je nodig bent, de handen uit de mouwen steekt en helpt. En bij volharding denken we misschien vooral aan zaken als: het moeilijk hebben, het druk hebben, doordoen en doorduwen”, preekt de bisschop. “Toch is dat niet het eerste om te denken. Als we in gebed aan de Heer om dienstbaarheid en volharding vragen, dan mogen we op de eerste plaats kijken naar Jezus zelf, die de Heer is en die ons roept en bijeenbrengt, die ons leven deelt, Gods Zoon die in onze wereld is gekomen” (cf Joh. 3, 16-17; 1 Joh. 4, 9). Jezus wast de voeten van de leerlingen bij het laatste avondmaal en is dienstbaar tot het uiterste toe. Mgr. Van den Hende: “Hij is Heer en leraar, maar ook iemand die dienaar is.” Dat onderstreept ook de parabel over de heer die zijn dienaars bij zijn komst wakende vindt (Lucas 12, 35-44): “Hij zal zich omgorden en hij zal hen aan tafel nodigen en langs hen gaan om hen te bedienen.”

“En volharding is niet allereerst een kwestie van de tanden op elkaar en dapper doorduwen, maar kijken en opzien naar Jezus”, vervolgt de bisschop. “De Hebreeën brief schetst hoe Jezus Christus hogepriester is. De Heer heeft volgehouden in tegenspoed en lijden, tot in de dood. Hij heeft in de school van het lijden gehoorzaamheid geleerd en is oorzaak van heil voor ons allen geworden”, aldus de bisschop. “Werken als priester is niet eenvoudig. Er zijn prachtige taken, zoals het samen vieren van de sacramenten en bidden, mensen troosten en mensen begeleiden op de weg van het geloof. Daar mag je soms de vruchten van zien. Maar er is ook de volharding nodig in tijden die moeilijk zijn.”

Eli spreekt de beloften uit voor de priesterwijding over onder meer de prediking, het bidden, de toewijding aan God tot heil van de mensen en de gehoorzaamheid aan de bisschop. De litanie van de heiligen wordt gebeden en de bisschop wijdt Eli door handoplegging en gebed. Eén voor één leggen ook de priesters hem de handen op. De bisschop spreekt het wijdingsgebed uit en daarna wordt Eli bekleed met de stool en de kazuifel. Zijn handen worden gezalfd door bisschop en Eli ontvangt van hem het brood en de wijn voor de viering van de eucharistie.

Foto: KN/Jan Peeters

Tijdens het klaarmaken van het altaar voor de viering van de eucharistie en na het uitreiken van de communie zingt Jongerenkoor Faith, waar Eli lid van is. De collecte ondertussen is voor priesteropleiding Vronesteyn en voor de restauratie van het orgel van de kathedraal, dat een van de grootste orgels is in de stad Rotterdam. De collecte brengt € 2.224 op.

Voor het slot van de viering leest vicaris-generaal Tjeerd Visser de benoemingsbrief voor, waarin de bisschop Eli benoemt voor de parochies Sint Ursula (Delft) en O.L. Vrouw van Sion (Den Hoorn, Maasland, Schipluiden). De benoeming is voor 0,8 fte. De overige 0,2 fte zijn een studieopdracht.

Mgr. Hendriks, hulpbisschop van het bisdom Haarlem-Amsterdam en rector van het seminarie in Vogelenzang in de periode dat Eli daar studeerde, was helaas verhinderd om de plechtigheid bij te wonen. Van hem wordt een korte persoonlijke boodschap voorgelezen, waarin hij schrijft blij en dankbaar te zijn dat Eli tot priester wordt gewijd. “Ik bid voor Eli - nu hij deze grote genade ontvangt - dat er zegen op hem en op zijn priesterschap mag rusten.” Hij feliciteert Eli, zijn ouders en familie, de bisschop en het bisdom en schrijft: “Ik heb er alle vertrouwen in dat Eli met Gods hulp een goede en gelukkige priester zal zijn.”