Algemeen nieuws

Monumentenwacht inspecteert voortaan alle kerkgebouwen van parochies in het bisdom Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 15 april 2021

Foto: Bisdom Rotterdam

Het bisdom heeft met de Monumentenwacht een cyclus afgesproken voor parochies met drie soorten bezoeken

Het Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken (BAB) heeft gesprekken gevoerd met Monumentenwacht Zuid-Holland en nieuwe afspraken gemaakt omtrent inspecties en het klein onderhoud dat Monumentenwacht kan verrichten. Sinds 2009 werden al veel van de kerkelijke gebouwen in het bisdom Rotterdam om het jaar bezocht door Monumentenwacht Zuid-Holland. In een brief aan parochiebesturen schrijft algemeen econoom John Bakker dat nu met Monumentenwacht Zuid-Holland afspraken zijn gemaakt voor alle kerkgebouwen van parochies in het bisdom Rotterdam.

“Eventuele gebreken worden hierdoor sneller gesignaleerd, onderhoud kan beter gepland en uitgevoerd worden en klein onderhoud wordt vaker uitgevoerd”, schrijft de algemeen econoom in zijn brief aan de parochiebesturen.

Er is door het bisdom met de Monumentenwacht een cyclus afgesproken voor parochies met drie soorten bezoeken:

• 1x per zes jaar een inspectie van het gehele gebouw (buiten en binnen)
  • 1 x per drie jaar een inspectie van buitenzijde en kap (lees de ‘regenjas’)
  • Alle tussenliggende jaren vindt er een dakronde plaats door een medewerker van Monumentenwacht

De Monumentenwacht maakt rapportages van de inspecties. Bij de dakrondes loopt een medewerker van Monumentenwacht de daken na, reinigt de goten en verhelpt problemen die meteen op te lossen zijn. Met de rapporten, niet alleen voor de monumenten maar voor alle kerkgebouwen, kunnen de parochies een Meerjaren Onderhoudsplan maken en het vereiste onderhoud plannen. Waar het gaat om de monumenten zijn de rapporten beschikbaar voor een SIM-aanvraag (Subsidieregeling Instandhouding Monumenten). Door de jaarlijkse monitoring van het dak is er minder kans op lekkages. Bovendien hoeven vrijwilligers geen gevaarlijk werk meer te verrichten, zoals lopen op het dak en in de goten. “Op deze wijze kunnen we u als parochie op een aantal belangrijke punten ontzorgen”, aldus de algemeen econoom in zijn brief.