Algemeen nieuws

Na Kerstmis en Pasen nu ook: “Vier Pinksteren!”

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 06 mei 2021

De website vierpinksteren.nl nodigt uit om de website van de eigen parochie op te zoeken voor vieringen om te bezoeken of online te volgen

Met Pinksteren maakt de Heilige Geest van door angst bevangen apostelen moedige getuigen van Christus. De Heilige Geest bouwt de Kerk op en brengt haar steeds in beweging. Hij roept mensen in zijn dienst en schenkt hun de nodige gaven. Het is de Heilige Geest die in de sacramenten werkt en die de Heilige Schrift voor ons tot leven wekt (Youcat 118, 119).

Na “Vier Kerstmis!” en “Vier Pasen!” roepen de Nederlandse bisschoppen nu ook op: “Vier Pinksteren!” Pinksteren valt dit jaar op 23 mei. De website vierpinksteren.nl nodigt uit om de eigen parochie op internet op te zoeken om te zien welke vieringen er zijn om te bezoeken, of online te volgen. Veel parochies hebben een online aanbod via livestreams. De coronapandemie is immers nog niet voorbij en in de R.-K. Kerk blijft het protocol ‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’ gelden.

Overigens heeft paus Franciscus voor de maand mei een estafette van rozenkransgebed uitgeroepen om op voorspraak van Maria te bidden voor een einde aan de coronapandemie. Aan deze gebedsestafette doen internationaal de Maria bedevaartplaatsen mee. Zo mag de weg naar Pinksteren ook invulling krijgen samen met Maria, die met de apostelen volhardde in het gebed voorafgaand aan Pinksteren (Handelingen 1, 14).

De Vaticaanse media verzorgen een livestream van het rozenkransgebed uit de internationale bedevaartplaatsen. Zo kwam op 3 mei het rozenkransgebed uit het Heiligdom van Onze Lieve Vrouw van Częstochowa.

Glas-in-loodraam van Pinksteren in de H. Liduinakerk Rotterdam. (Foto: Bisdom Rotterdam)