Algemeen nieuws

Nederlandse vertaling: de boodschap van paus Franciscus voor Roepingenzondag

Door: Rkkerk.nl dinsdag 30 april 2019

Raam in de kapel van Vronesteyn. (Foto: Peter van Mulken)

‘De moed om risico te nemen voor de belofte van God’

Op rkkerk.nl is de Nederlandse vertaling gepubliceerd van de boodschap van paus Franciscus voor Roepingenzondag 12 mei. Paus Franciscus wil op deze Wereldgebedsdag voor roepingen nadenken over twee aspecten van roeping namelijk belofte en risico. Hij diept uit “hoe de oproep van de Heer ons dragers van een belofte maakt en tegelijkertijd van ons de moed vraagt om het te riskeren met Hem en voor Hem.” De paus doet dit aan de hand van een scène uit het evangelie, namelijk het moment waarop Jezus zijn eerste leerlingen roept bij het meer van Galilea (Marcus 1, 16-20).

In de boodschap verwijst de paus naar Maria: ”Haar ‘ja’ was het ‘ja’ van iemand die zich wilde engageren en bereid was risico te lopen, van iemand die alles op het spel wil zetten, zonder een andere garantie dan de zekerheid te weten dat zij de draagster is van een belofte. En ik vraag ieder van jullie: voelen jullie je dragers van een belofte? Welke belofte draag ik in mijn hart om mee verder te gaan?”

Vanwege Roepingenzondag ontvingen parochies in het bisdom Rotterdam een poster, gebedskaart en een gebedenboekje. Ook werd er een informatiedag gehouden op Vronesteyn.