Algemeen nieuws

Nicolaas Johannes Petrus Blaauwhof overleden

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 28 november 2018

Op 23 november 2018 is, voorzien van het H. Sacrament der zieken overleden, de zeereerwaarde heer Nicolaas Johannes Petrus Blaauwhof, priester van het bisdom Rotterdam, lid in de Orde van Oranje Nassau, drager van de Erasmus penning van de gemeente Rotterdam, geboren op 4 mei 1931 te Zoetermeer en priester gewijd op 31 mei 1958.

Pastoor Blaauwhof werd na zijn wijding achtereenvolgens tot kapelaan benoemd in de parochies H. Laurentius te Stompwijk (1958), O.L. Vrouw Hemelvaart en H. Joseph te Leiden (1959) en H.H. Antonius en Cornelius te Den Hoorn (1965). In 1960 werd hij tevens benoemd tot geestelijk adviseur van de Nederlandse Katholieke Bond van Kapperspersoneel St. Cosmas, afdeling Leiden. In 1972 werd hij benoemd tot pastor in de parochie H. Familie te Den Haag en in 1974 tot pastor in de parochie O.L. Vrouw Visitatie te Schiedam. Op 1 november 1977 werd hij benoemd tot pastor-deservitor van de parochie H. Paulus te Rotterdam-Schiebroek en op 31 mei 1983 werd hij van die parochie tot pastoor benoemd. Met ingang van 1 januari 2003 werd deze benoeming in het kader van de beleidsnota Samenwerking Geboden 2 omgezet in een benoeming tot lid van het pastoraal team van de nieuwe parochie De Vier Evangelisten te Rotterdam. Op 4 mei 2006 werd hem wegens het bereiken van zijn canonieke leeftijd eervol ontslag verleend en tevens ontslag uit de gewone ambtsbediening van het bisdom Rotterdam en ging hij met emeritaat.

Pastoor Blaauwhof heeft zich zestig jaar als priester ingezet voor het bisdom Rotterdam. Voor zijn inzet en betrokkenheid is het bisdom hem dankbaar.

Pastoor Blaauwhof was met hart en ziel priester en een man van groot geloof. Hij heeft op meerdere plaatsen veel mensen gediend en uiteindelijk in Schiebroek als herder zijn kudde gevonden. Hij was toegewijd en volhardend en heeft er zorg voor gedragen dat de kerk van Schiebroek werd verrijkt met kleurrijke vensters op geloof en stad.

De eucharistieviering bij gelegenheid van zijn uitvaart wordt gehouden op zaterdag 1 december 2018 om 11.00 uur in de kerk van de H. Antonius van Padua, Kerkstraat 53 te Lepelstraat, waarna de begrafenis zal volgen op het parochiekerkhof aldaar.