Algemeen nieuws

Nieuw: derde druk pauselijke encycliek Laudato si’

Door: Rkkerk & Bisdom Rotterdam dinsdag 02 mei 2023

Foto: Ben White via Unsplash

De sociale leer van de Kerk en een integrale ecologie

Nadat de eerste en de tweede druk van de pauselijke encycliek Laudato si’ eind 2022 waren uitverkocht, is de uitgave nu in derde druk beschikbaar. Laudato si’ is de rondschrijfbrief van paus Franciscus over de zorg voor de schepping als ons gemeenschappelijk huis en laat zien wat de sociale leer van de Kerk zegt over integrale ecologie.

De Nederlandse vertaling, geautoriseerd door de bisschoppenconferentie, is een uitgave in de serie Kerkelijke Documentatie van het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap (SRKK). In de uitgave zijn enkele handige bijlagen toegevoegd, zoals een trefwoordenregister en registers van de geciteerde Bijbelteksten, documenten en personen. Dit biedt met name voor studiedoeleinden extra gebruiksgemak.

In de encycliek Laudato si’ (2015) spoort paus Franciscus “iedereen die verantwoordelijk is voor economische, politieke en sociale kwesties” en “alle mensen van goede wil” aan om “beschermers van de schepping” te zijn. De paus benadrukt dat zorg voor de schepping niet alleen een politieke kwestie is, maar vooral een morele kwestie. De aarde is een gave van God, een gave die gekoesterd en beschermd moet worden. Ook zegt hij dat de armen het eerst en het meest te lijden hebben onder klimaatverandering.

Bij het uitkomen van de derde druk publiceert rkkerk.nl een artikel van bisschop De Korte van ’s-Hertogenbosch als bisschopreferent voor Kerk en Samenleving. “Vanaf het begin van zijn pontificaat legt onze paus een sterke nadruk op de waardigheid van de arme en de vluchteling en tevens op de zorg voor de schepping”, schrijft hij. “De paus hoopt op mensen die concreet werk maken van sociale gerechtigheid en het behoud van de schepping. Verdere vervuiling en uitputting van de aarde moet worden gekeerd. Een en ander vraagt […] om een ecologische bekering, een ommekeer in denken en vooral ook in doen. Zo kan recht worden gedaan aan een integrale ecologische aanpak waarbij micro-ethiek (bescherming van het ongeboren leven; bescherming van het oude, aftakelende leven) macro-ethiek (sociale rechtvaardigheid, vrede) en vragen rond duurzaamheid in één samenhangend concept worden bezien.”