Algemeen nieuws

Nieuw op deze website: Steun ons

Door: Bisdom dinsdag 14 maart 2017

Algemeen econoom John Bakker in gesprek met deelnemers tijdens de diocesane bijeenkomst over geldwerving, 5 oktober 2016. (Foto: Peter van Mulken)

De steun-ons pagina maakt het makkelijker om bij concrete diocesane acties en projecten aan te haken bij het netwerk van liefde met een financiële bijdrage

“Hiermee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling”, zegt algemeen econoom John Bakker als hij spreekt over de nieuwe steun-ons pagina op de website van het bisdom. De vernieuwde website ging op 2 februari van dit jaar online. Achter de schermen werd en wordt nog gewerkt aan een aantal faciliteiten, zoals deze mogelijkheid om een gift te doen.

De econoom is blij dat het gemakkelijker is geworden om financieel bij te dragen aan de activiteiten van het bisdom. “De afgelopen jaren ben ik als econoom regelmatig aangesproken op het ontbreken van een mogelijkheid om via de website een gift te kunnen doen aan het bisdom. Donateurs van de priesteropleiding Vronesteyn vroegen daar bijvoorbeeld om. De meeste mensen hebben geen kleingeld meer op zak en zijn gewend om veel, zo niet alles, digitaal te doen.”

“De moderne tijd vraagt er simpelweg om. Waarom het nog niet eerder gerealiseerd was? Er waren een paar technische barrières die opgelost moesten worden.” Hij legt uit: “De R.-K. Kerk is een speciaal soort organisatie. We zijn geen bedrijf, geen stichting, geen vereniging. Het bisdom deelt bijvoorbeeld binnen de R.-K. Kerk in Nederland in één nummer bij de Kamer van Koophandel.”

De nieuwe website was een goede aanleiding om de steun-ons pagina goed in te richten. John Bakker: “Nu hebben we daarin een grote stap gemaakt. De donaties zijn hard nodig en zeer gewenst. Het voordeel van deze overmaking is ook dat de gift meteen bancair wordt geregistreerd en direct meegenomen kan worden door de gevers in de fiscale giftenaftrek.”

“Vanuit ons gelovig zelfverstaan voelen we een opdracht om te participeren in het netwerk van liefde, uiteindelijk ook met onze financiële bijdrage.”

De vernieuwde bisdomwebsite is een centraal punt in de informatievoorziening van het bisdom aan geïnteresseerden en mensen die direct betrokken zijn bij parochiële activiteiten. De rode draad op de website is het thema ‘netwerk van liefde’. John Bakker: “Mgr. Van den Hende refereert vaak aan paus Paulus VI die de Kerk typeerde als een netwerk van liefde tot opbouw van een beschaving van liefde. Dat bepaalt onze gemeenschap. Vanuit ons gelovig zelfverstaan voelen we een opdracht om in dat netwerk te participeren met onze inzet en onze betrokkenheid, met onze verbondenheid en uiteindelijk ook met onze financiële bijdrage. De steun-ons pagina maakt het veel makkelijker voor mensen om bij concrete diocesane acties en projecten aan te haken bij dat netwerk van liefde en actief te participeren middels een financiële bijdrage.”

“Zo komt de steun-ons pagina niet alleen tegemoet aan de bestaande vraag van donateurs voor meer gebruiksgemak. De steun-ons pagina geeft ook nieuwe mogelijkheden om je betrokkenheid op het netwerk van liefde, dat de Kerk van Rotterdam is, financieel uit te drukken”, aldus de econoom.

Nu het eenvoudig is geworden voor bezoekers om een gift te doen via de site, zal voortaan bij bestellingen van materiaal via de website geen factuur meer worden verstuurd, maar ook dan om een gift worden gevraagd. John Bakker: “In een netwerk van liefde willen we werken vanuit vertrouwen. Dus we versturen geen facturen meer, maar vragen om een gift. Uiteraard zullen we na een bepaalde periode evalueren, maar we verwachten dat mensen zo genereus zullen zijn. Deze eenvoudigere manier van werken betekent ook een kostenbesparing voor het bisdom. En dat is weer mede in het belang van de parochies zelf, die financieel bijdragen aan het functioneren van het bisdombureau.”

Een andere vervolgstap in het verlengde van de steun-ons pagina is de mogelijkheid om een gift te doen voor specifieke goede doelen van het bisdom, zoals Vronesteyn, een kerstactie, het fonds nieuw religieus leven, of bijvoorbeeld de diocesane vormelingendag Vuurdoop.