Algemeen nieuws

Nieuw: whatsapp-groep en digitale nieuwsbrief jeugd & jongeren

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 04 juni 2020

Foto: Ramon López Calvo via Pixabay

Nieuwe communicatiemiddelen van het jongerenpastoraat van het bisdom

“Het is een steeds een uitdaging om jongeren te bereiken en met hen in contact te blijven op een manier die bij hen past. Jongeren willen graag op de hoogte zijn van de activiteiten die voor hun leeftijd worden georganiseerd vanuit het bisdom.” Desiree Bühler is medewerker jongerenpastoraat. Ze constateert: “Eerder werkte facebook daarvoor heel goed, maar dat wordt inmiddels minder gebruikt. Daarom zijn we op zoek gegaan naar nieuwe manieren.”

Met de afdeling Pers & Communicatie is vervolgens gekeken naar de mogelijkheden die er zijn om op een relatief eenvoudige manier jongeren beter te bereiken. Desiree: “Er zijn ontzettend veel verschillende communicatiemiddelen die je in zou kunnen zetten, omdat ze door jongeren worden gebruikt. Maar uiteindelijk kozen we voor één middel: whatsapp. Dat wordt veel gebruikt en heeft zijn waarde bewezen. Landelijk zijn daar door Jong Katholiek ook goede ervaringen mee opgedaan. Jongeren gaven zelf ook aan dat whatsapp goed zou zijn.”

De eerste keer dat de whatsapp-groep werd ingezet was tijdens de Tour of Faith bijeenkomst op Palmzondag 5 april. Desiree: “Vanwege het coronavirus konden we niet meer bij elkaar komen. Met de bisschop is toen besloten om er een livestream van te maken, zodat de catechese online kon plaatsvinden. Via de whatsapp-groep konden de jongeren hun vragen over de catechese stellen.”

Over de inzet van whatsapp werd ook gesproken tijdens een bijeenkomst van pastorale beroepskrachten die ‘jeugd en jongeren’ in hun portefeuille hebben. Daarnaast werd besloten tot een nieuwe maandelijkse digitale nieuwsbrief. Deze wordt in de eerste week van juni voor het eerst uitgebracht. In de nieuwsbrief worden activiteiten opgenomen voor jeugd en jongeren en een selectie van de informatie die het jongerenpastoraat via parochies of anderszins bereikt.

Waar de whatsapp-groep specifiek gericht is op jongeren en per keer per activiteit uitnodigt om deel te nemen, is de digitale nieuwsbrief ook voor pastorale beroepskrachten en vrijwilligers die werken met jeugd en jongeren. Desiree: “Denk aan de mensen die zich in de parochies inzetten voor de kindernevendienst, of bijvoorbeeld tienerwerk. De maandelijkse digitale nieuwsbrief gaat over activiteiten van parochies voor gezinnen en opgroeiende jeugd. We willen parochies graag meenemen in ontwikkelingen die er zijn.”