Algemeen nieuws

Nieuwe automatisering, kerkgebouwen en diocesane afdracht

Door: Bisdom vrijdag 17 november 2017

Karien van Velsen is coördinator van het Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken.

Economaat houdt twee vicariaatsbijeenkomsten

Tijdens twee vicariaatsbijeenkomsten is met penningmeesters, budgethouders en anderen gesproken over onder meer de ontwikkelingen rond de nieuwe automatisering van parochies. Algemeen econoom John Bakker opent op 13 november de avond in Delft (vicariaat Rotterdam). Vicaris Lex van Deelen opent een dag later de bijeenkomst in Waddinxveen (vicariaat Den Haag)

De voorbereidingen voor de overgang naar de nieuwe automatisering zijn in volle gang. Landelijk moeten vanaf 1 januari 2018 in totaal ongeveer 700 parochies worden geconverteerd. Er is al een grote groep parochies die zich heeft aangemeld via www.nieuwe-automatisering.nl, vertelt Wil van de Molengraft. Hij is econoom van het bisdom ’s-Hertogenbosch en coördineert het landelijke project samen met econoom Mariska Lulofs van Groningen-Leeuwarden. Deze maand komen de klankbordgroepen die zijn ingericht twee keer bij elkaar. Bij de eerste bijeenkomst hebben de deelnemers het systeem in werking gezien en een inlogcode ontvangen, waarmee ze zelf de functionaliteit van het systeem kunnen testen en beoordelen.

De Europese Unie schrijft in privacywetgeving voor (Algemene Verordening Gegevensbescherming) dat mensen vanaf mei 2018 hun gegevens moeten kunnen inzien, waar deze bewaard worden. Daarom wordt als onderdeel van de nieuwe automatisering ook een app ontwikkeld, waarmee parochianen hun gegevens kunnen inzien. De basisversie van deze app is onderdeel van de standaard automatisering van de parochies. De app komt in de eerste helft van 2018 gratis beschikbaar.

Daarna spreekt Dennis Spaen van Donatus over de mogelijkheden van parochies om hun kerkgebouwen te verzekeren. Donatus is een van de partijen, waar parochies hun gebouwen kunnen verzekeren. Vroeger had een parochie vaak één kerkgebouw. Inmiddels hebben parochies vaak meer dan één kerkgebouw. Met oog voor het geheel en de specifieke situatie van de afzonderlijke gebouwen kunnen parochies in samenspraak met het bisdom de verzekeringen en de risicobereidheid bezien.

Karien van Velsen vertelt over de bisschoppelijke machtiging. Zij is architect en coördinator van het Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken. Zij is aanwezig op de avonden met twee collega’s, bouwkundig adviseur Henk van Boxtel en bouwkundig adviseur Hans Beijersbergen. Ze benadrukt hoe belangrijk het is om tijdig contact te leggen met het bisdom. Dat onderstreept ook econoom John Bakker: “Het bouwbureau kan praktisch ondersteunen en ook helpen om een zorgvuldig proces te gaan. Zo kunnen juridische procedures worden voorkomen, bijvoorbeeld rond hoofdelijke aansprakelijkheid van bestuursleden indien er bouwzaken gebeuren zonder bisschoppelijke machtiging.” Karien van Velsen: “Praat altijd eerst met het bisdom voordat je als parochie met partijen in gesprek gaat, ook als dit slechts oriënterend is.”

Aureel van Wersch van het economaat informeert de aanwezigen daarna over een aanpassing in de diocesane afdracht. Het bisdom vereenvoudigt deze per januari 2018. Het percentage van de afdracht wordt 10%. Dit was 12%, waarbij parochies aftrekbare kosten en franchise konden opvoeren. Parochies die merken dat de nieuwe regeling leidt tot grote veranderingen in hun berekeningen, worden gevraagd dit te melden bij het economaat.

De avonden worden afgesloten met enkele mededelingen en met gebed.