Algemeen nieuws

Nieuwe download voor werkgroepen Kerkbalans: Analyse promotiemateriaal

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 02 november 2018

Foto: Johan Wouters

Nieuwe download voor werkgroepen Kerkbalans: Analyse ingezonden promotiemateriaal Kerkbalans. Hoe maak je een goede brief en folder?

Interessante en inspirerende voorbeelden van Kerkbalansbrieven en -folders komen naar voren in een analyse van ingestuurd Kerkbalansmateriaal door parochies van het bisdom Rotterdam. De analyse hoort bij een artikelreeks waarmee het bisdom werkgroepen Kerkbalans op weg helpt en tips geeft voor de campagne van de actie Kerkbalans 2019. In dit artikel: Hoe maak je een goede brief en folder? Laat je inspireren door de brieven en folders van andere parochies!

“Het loont de moeite om verschillende brieven naar verschillende doelgroepen te sturen, voorzien van een persoonlijke aanhef”, vertelt kerkbalansconsulent Ad Sosef. Uit de analyse blijkt dat negen procent van de parochies die hun brief instuurden een persoonlijke aanhef boven de brief gebruiken. Meerdere parochies maken verschillende brieven voor verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld een brief gericht aan parochianen die al geven en een aparte brief gericht aan parochianen die nog geen donatie hebben gedaan. Ad Sosef: “Dat is heel goed! Parochies die segmenteren halen gemiddeld meer op, dat kun je gewoon zien.”

Folders gegeven letterlijk en figuurlijk kleur aan de actie Kerkbalans.

Sosef benadrukt het belang van het op orde brengen van de administratie in deze periode. “Dat is nodig om bij het startmoment klaar te staan, zodat de juiste brieven naar de juiste personen worden gestuurd. Is de administratie in een parochie nog niet bijgewerkt, dan is het verstandig dit nu al op orde te brengen, zodat de werkgroep straks ook kan segmenteren voor de actie Kerkbalans.”

Steeds vaker maken parochie naast een brief ook een folder. Die geven letterlijk en figuurlijk kleur aan de actie Kerkbalans. In die brieven en folders maken parochies steeds meer concreet waar de bijdrage van de actie Kerkbalans voor bestemd is. Dat is volgens Ad Sosef een goede ontwikkeling.

In de brieven en folders wordt onder meer duidelijk gemaakt dat de plaatselijke kerk een vitale geloofsgemeenschap is. De Kerk als plek om God te ontmoeten, tot rust te komen, lief en leed te delen, een kaarsje op te steken en samen te vieren. Voor vreugdevolle momenten in het leven, zoals doop, communie en huwelijk. Of om elkaar bij te staan, bij ziekte, overlijden of eenzaamheid. Sosef: “De zorg voor elkaar is van groot belang in deze tijd. Dat mag dus zeker ook genoemd worden in de geldwerving.”

Soms heeft een parochie geld nodig voor een speciaal project. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van de dakpannen, een nieuwe piano voor het koor of een nieuwe kachel om de wintermaanden door te komen. Voor die parochies heeft de kerkbalansconsulent een extra tip: “Het voordeel van een project is dat het nóg concreter is waar het geld naartoe gaat. Bedenk of u dit bij de actie Kerkbalans wilt onderbrengen, of dat u er een speciale inzamelingsactie voor houdt. De ervaring leert, dat uw parochie in het laatste geval in totaal meer geld ophaalt, dan wanneer u zo’n project bij de algemene actie Kerkbalans onderbrengt.”

Voor een succesvolle actie Kerkbalans is het noodzakelijk om tijdig de juiste werkzaamheden uit te voeren. Het bisdom Rotterdam informeert met een artikelreeks de leden van werkgroepen Kerkbalans in de parochies over een accuraat tijdpad en biedt hen een draaiboek voor een effectieve campagne.