Algemeen nieuws

Nieuwe uitgave: Het evangelie op zakformaat

Door: Bisdom Rotterdam maandag 16 december 2019

Uitgave KBS combineert de vier Evangelies, Handelingen en de Romeinenbrief

Op 29 november verscheen bij de Katholieke Bijbelstichting (KBS) een nieuwe uitgave: ‘Evangelie: Bron van Levend Water’. In deze compacte uitgave staan de vier Evangelies, het boek Handelingen en de brief aan de Romeinen. Aanleiding voor deze uitgave is de vraag van paus Franciscus aan alle christenen om altijd een evangelie op zak te hebben.

De KBS gaf al eerder aan die oproep gehoor door de uitgave van een boekje met daarin de vier Evangelies. Nu is er een tweede uitgave die de vier Evangelies omvat en ook het boek Handelingen van de Apostelen en de brief van Paulus aan de Romeinen. Ook deze uitgave heeft een compact, handzaam formaat om zo mee te kunnen nemen in jaszak of handtas.

Op de achterkant staat een oproep van paus Franciscus: “Neem het evangelie, draag het bij je en lees het elke dag: het is Jezus die met je spreekt!”

De uitgave wordt in het bisdom Rotterdam aanbevolen aan parochies. Zij zouden er aandacht aan kunnen geven op de Zondag van het Woord van God, die in 2020 voor het eerst wordt gevierd. Deze dag is door paus Franciscus geïntroduceerd. De paus wees in zijn motu proprio ‘Aperuit illis’ van 30 september 2019 de derde zondag in de tijd door het jaar aan als zondag waarop voortaan bijzondere aandacht wordt besteed aan de betekenis van het Woord van God in het leven van de Kerk.

De eerste Zondag van het Woord van God vindt plaats op 26 januari 2020. Hij sluit dan direct aan bij de Bidweek voor de Eenheid van de Christenen (18-25 januari).

De paus schreef in zijn apostolische brief onder meer: “Ik verklaar dat de derde Zondag door het Jaar gewijd moet zijn aan de viering, bestudering en verspreiding van het Woord van God. Deze Zondag van het Woord van God zal dus een geschikt onderdeel vormen van de tijd van het jaar, wanneer we aangemoedigd worden om onze banden met het Joodse volk te versterken en om te bidden voor de eenheid van de Christenen. Dit is meer dan een samenvallen in dezelfde tijd: de viering van de Zondag van het Woord van God heeft oecumenisch waarde, omdat de Heilige Schrift aan degenen die luisteren, de weg wijst naar authentieke en solide eenheid.”

• Het boekje kost slechts € 4,95 (inclusief verzendkosten in Nederland). Bij bestelling van grotere aantallen (50 en 100) zijn kortingen mogelijk. Deze uitgave kan besteld worden bij de KBS via rkbijbel.nl en e-mailadres: info@rkbijbel.nl
  • Lees ‘Aperuit illis’, waarin paus Franciscus de Zondag van het Woord van God instelt