Algemeen nieuws

Nuntius Paul Tschang In-Nam te gast in de bisschoppenconferentie

Door: Rkkerk.nl woensdag 15 maart 2023

Foto: Ramon Mangold

Ontmoeting van de nuntius en de Nederlandse bisschoppen

Op 14 maart was de nuntius, mgr. Paul Tschang In-Nam, te gast in de vergadering van de Nederlandse bisschoppenconferentie. De nuntius, zijn secretaris Mgr. Giancarlo Dellagiovanna, en de bisschoppenconferentie vierden samen de eucharistie met aandacht en gebed voor de afwezige, zieke bisschoppen Mgr. Smeets en Mgr. Liesen en voor het tienjarig pontificaat van paus Franciscus.

Ook de onlangs overle­den pater Ton Peters o.f.m., die van 1992 tot 1999 adjunct secretaris-generaal van het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap (SRKK) was, werd in het gebed her­dacht.

Aan het einde van de eucharistie, waarin Mgr. Van den Hende als voorzitter van de bisschoppenconferentie de hoofdcelebrant was, sprak de nuntius de bisschoppen toe. Hij gaf zijn indruk van de situatie in de Nederlandse kerkprovincie tot nu toe en sprak zijn sympathie uit voor de Kerk in Nederland, in de huidige sterk geseculariseerde context.

Op 13 maart 2023 was het precies tien jaar geleden dat paus Franciscus werd gekozen. De nuntius stond in dankbaarheid stil bij het tienjarig pontificaat van paus Franciscus en vroeg de bisschoppen voor de Heilige Vader te blijven bidden. Met een gezamenlijke maaltijd werd de samenkomst daarna afgesloten.

Mgr. Tschang In-Nam werd geboren in Seoul (Korea) in 1949 en tot priester gewijd in 1976. Hij behaalde zijn doctoraat in de theologie en begon in mei 1985 zijn loopbaan bij de diplomatieke dienst van de Heilige Stoel met functies in El Salvador, Ethiopië, Syrië, Frankrijk, Griekenland en België.

Hij werd benoemd tot nuntius van Bangladesh in 2002 waarna hij tot titulair bisschop van Amantia werd gewijd in 2003. Daarna werd hij in 2007 benoemd tot nuntius van Uganda, waarna hij in 2012 nuntius voor Thailand en Cambodja werd en apostolisch gedelegeerde voor Myanmar en Laos. In 2017 werd hij ook de nuntius van Myanmar. Mgr. Tschang In-Nam spreekt onder meer Italiaans, Engels, Frans en Spaans.