Algemeen nieuws

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 23 januari 2021
Foto: Bisdom Rotterdam

Onderzoek naar de betekenis van Actie Kerkbalans

Actie Kerkbalans presenteerde op vrijdag 22 januari onderzoek waaruit blijkt dat kerkleden het samen zingen het meest missen nu de vieringen slechts beperkt toegankelijk zijn. Dit zegt bijna 45% van de bijna 2.000 respondenten die meewerkten aan het onderzoek.

In het onderzoek werd onder meer gevraagd naar de deelname aan online vieringen, naar kerkbetrokkenheid en het geefgedrag van kerkleden. De uitkomsten van het onderzoek zijn gepubliceerd in een rapport dat kan worden gedownload vanaf rkkerk.nl

De Actie Kerkbalans wordt dit jaar gehouden van 16 tot en met 30 januari. In verband met de overheidsmaatregelen rond Covid-19 was de persconferentie over het onderzoek door Actie Kerkbalans dit jaar digitaal op vrijdag 22 januari. Sprekers waren Frank van Kooten, van het onderzoekbureau Citisens, dat het onderzoek heeft uitgevoerd, mgr. Gerard De Korte, bisschop van Den Bosch en ds. Trinette Verhoeven, classispredikant van de Classis Utrecht van de Protestantse Kerk in Nederland.